Translate

Wednesday, November 24, 2010

Empat anak singa Afrika lahir di Zoo Taiping

TAIPING - Zoo Taiping dan Safari Malam di sini menerima anggota baru dengan kelahiran empat ekor anak singa Afrika pada 10 Oktober lalu.

Pengarah Zoo Taiping, Dr. Kelvin Lazarus berkata, dua ekor anak singa jantan dan dua anak singa betina terbabit lahir selang 20 minit antara satu sama lain bermula 7.30 pagi.

“Keempat-empat anak Singa Afrika itu adalah baka da ripada induk singa betina, Dewi, 6, dan singa jantan, Zulu, 4.

“Dewi berasal dari Zoo Argentina dan mula ditempatkan di Zoo Taiping dan Safari Malam sejak be berapa tahun lalu,” katanya kepada Kosmo! di sini se malam.

Kelvin berkata, semasa dilahirkan keempat-empat anak singa terbabit yang masih belum mempunyai nama seberat antara lima hingga enam kilogram (kg).

Beliau memberitahu kelahiran empat anak singa Afrika itu merupakan kali ketiga buat zoo berkenaan setelah seekor anak singa jantan pada 2006 dan seekor anak singa betina setahun kemudian.

“Setakat ini berat semua anak singa Afrika berkenaan yang kini sudah berusia lima minggu telah meningkat sehingga satu kilogram dan masih di kurantin bersama ibunya," katanya.

Kelvin berkata, kelahiran empat anak singa tersebut menjadikan Zoo Taiping dan Safari Malam kini mempunyai 13 ekor singa, semuanya daripada spesies Singa Afrika.

No comments:

Post a Comment