Translate

Friday, November 6, 2009

Lemas dibawa arus deras ketika berkelah di Air Terjun Batu Berangkai - 2 mati, satu hilang di Kampar


Oleh AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KAMPAR - Empat orang pelajar Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) termasuk seorang wanita hilang dibawa arus deras ketika berkelah di Air Terjun Batu Berangkai di sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 5.30 petang itu, Yew Shy Gin, 21, dan dua rakan lelakinya, Yew Ghim Chnieh, 20, dan James Wei Kai Khor, 20, hilang selepas paras air di kawasan perkelahan itu tiba-tiba naik menyebabkan arus deras.

Seorang lagi rakan kepada tiga mangsa yang hilang itu bernasib baik kerana dia sempat diselamatkan orang ramai di situ.

Operasi mencari dan menyelamat telah menemui satu mayat lelaki yang terlekat di celah pokok kira-kira 300 meter dari tempat dia dihanyutkan. Mayat pertama ditemui pada pukul 10.30 malam tadi.

Mayat Shy Gin juga ditemui tidak lama selepas mayat rakannya ditemui. Seorang lagi mangsa belum dijumpai.

Seorang saksi, Syed Sarudin Syed Samsuddin, 41, berkata, semasa kejadian cuaca di kawasan itu redup tetapi ramai pengunjung termasuk dia dan tiga orang anaknya terus mandi-manda di kawasan air terjun itu.

"Ketika masih ramai pengunjung berseronok, cuaca di situ tiba-tiba gelap sebelum disusulan disusuli petir kuat.

"Kami anak-beranak dan pengunjung lain terus naik ke tebing dan berlindung di khemah tidak jauh dari kawasan air terjun itu," kata Sarudin dari Mambang Di Awan dekat sini.

Namun katanya, empat sahabat itu tidak menghiraukan bunyi petir dan mereka terus mandi.

"Selang 15 minit kemudian, aliran air tiba-tiba deras dari arah bukit hingga menyebabkan paras air naik secara tiba-tiba," kata beliau.

Katanya, dalam sekelip mata empat sahabat itu hanyut dibawa arus deras tetapi naik baik seorang daripada mangsa ditolak air ke tepi tebing sebelum dia diselamatkan orang ramai di situ.

"Tiga mangsa hanyut itu meminta tolong tetapi tiada sesiapa berani berbuat apa-apa sebelum mereka hilang," katanya.

Seorang penduduk di situ, Razali Abdullah, 32, berkata, beberapa pengunjung yang ditemui dalam perjalanan ke ari terjun itu dinasihatkan supaya membatalkan niat untuk beriadah di situ semalam.

"Orang Asli yang tinggal di situ memaklumkan ada hujan lebat di hulu," katanya.

Ketua Polis Daerah Kampar, Supritendan Abdul Aziz Salleh, mengesahkan kejadian tersebut.

Air Terjun Batu Berangkai tersebut terletak di perkampungan Orang Asli dan kira-kira lima kilometer dari lokasi tragedi jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang yang mengorban tiga murid yang menyertai Perkhemahan 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment