Translate

Thursday, October 29, 2009

Sivakumar derhaka - Zahid

KUALA LUMPUR - Tindakan V. Sivakumar memakai jubah speaker ketika masa rehat persidangan Dewan Undangan Negeri Perak semalam adalah satu penderhakaan yang jelas terhadap Sultan Perak.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, tindakan itu tidak boleh diterima dan ia menunjukkan bahawa Sivakumar tidak menghormati undang-undang negeri itu.

"Siapa pun rakyat Perak atau Ahli Dewan Undangan Negeri yang mahu mengadakan persidangan atas nama majoriti atau dalam keadaan apa sekalipun, harus akui undang-undang mem beri kuasa pada Sultan untuk memperakuinya.

"Jadi jelas bahawa Sivakumar telah melakukan penderhakaan pada Sultan Perak.

"Saya fikir kita tidak boleh bertoleransi lagi dengan perbuatan yang dilakukan oleh Sivakumar dan konco-konconya," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini semalam.

Beliau berkata pembangkang mestilah menghormati prinsip demokrasi yang diamalkan di negara ini yang mengutamakan jumlah majoriti dalam membentuk sesuatu kerajaan.

Sementara itu, Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah menyangkal tohmahan wakil rakyat pembangkang yang men dakwa kononnya mereka dikasari polis ketika sidang DUN di Bangunan Perak Darul Ridzuan semalam.

Katanya, fakta sebenar ialah berlaku sedikit kekecohan apabila ADUN Tronoh, Sivakumar enggan bekerjasama dengan polis setelah diarah membuka pakaian rasmi Speaker DUN Perak yang dipakainya secara salah.

"Semasa Sivakumar memasuki Bangunan SUK, polis arah jubah dan songkok (pakaian rasmi Speaker DUN Perak) di pakainya diserahkan secara sukarela tapi beliau enggan.

"Oleh itu, anggota polis bertugas bertindak merampas pa kaian itu dan ADUN-ADUN pembangkang kemudian bertindak mengerumuni Sivakumar bagi menghalang tugas polis dan ia menyebabkan berlaku sedikit kekecohan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Perak di sini se malam.

No comments:

Post a Comment