Translate

Friday, September 2, 2011

Ibn Hayyan cipta mesin penyedut asap bergerak

IPOH - Pasukan Ibn Hayyan dari Sekolah Raja Perempuan  Taayah (Serata) di sini mencipta mesin penyedut asap  bergerak sebagai pertaruhan dalam pertandingan ‘Pe perangan Minda’ sempena Ekspo Saintis Muda Perak pada 9  hingga 11 September ini.

Ketua pasukannya, Ummu Salamah Wan Sulaiman, 16,  berkata, mesin berkenaan merupakan alatan bantuan yang  berupaya mengurangkan kepulan asap semasa kebakaran.

“Dengan menggunakan kipas dan kepingan kuprum, ion  bercas dalam kepulan asap kebakaran pada disedut me nerusi proses elektrostatik.

“Oleh itu, hanya kepulan asap yang bercas neutral ter bebas sekali gus mengurangkan risiko kematian akibat sesak  nafas ketika kebakaran,” katanya ketika ditemui baru-baru  ini.

Ummu Salama juga memberitahu, mesin penyedut asap itu akan direka bentuk seperti beg galas bagi memudahkan anggota  bomba membawanya semasa kerja-kerja memadamkan kebakaran.

Selain itu, menurutnya, peralatan keselamatan itu juga boleh  dilekatkan di dinding-dinding premis bagi memastikan lang kah pencegahan kebakaran lebih efisien.

Selain dirinya, Ibn Hayyan turut dianggotai Norzatul Sya hida Zahury dan Nor Najwa Nazri yang juga pelajar tingkatan empat Serata.

Sebanyak 60 sekolah rendah dan menengah seluruh Perak menyertai sempena ekspo sama.

No comments:

Post a Comment