Translate

Wednesday, March 30, 2011

Taman Teman Upin Ipin dirancang

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Syarikat animasi terkemuka, Les' Copaque Production Sdn. Bhd. (Les Copaque) telah dipelawa untuk bekerjasama dengan KPerak Implementation and Coordination Corporation (KPerak) bagi membina sebuah taman tema berkonsepkan watak-watak di dalam siri animasi Upin Ipin dan rakan-rakan di bandar raya ini.

Pengarah Urusan Les' Copaque, Burhanuddin Md. Radzi berkata, pihaknya kini dalam proses perbincangan dengan KPerak mengenai konsep dan lokasi taman tema ala Disneyland yang dianggarkan bakal menelan kos RM200 juta itu.

"Idea Taman Tema Upin dan Ipin di Ipoh timbul setelah cadangan awal untuk membangunkan teman tema itu di Lembah Klang tidak menjadi kenyataan ekoran kurangnya sokongan pihak luar.

"Secara dasarnya, Ipoh sesuai kerana kedudukannya yang strategik dan mudah diakses menerusi Lebuh Raya Utara-Selatan dan perkhidmatan tren elektrik (ETS)," katanya selepas sidang akhbar mengenai penganjuran Karnival ICT BersamaUpin dan Ipin di Pusat Dagangan Tekno Perak (PTTC), Bandar Meru Raya di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif KPerak, Dr. Ahmad Kamil Mahmood.

Burhanuddin berkata, sudah tiba masanya negara mempunyai teman tema beridentiti tempatan dan tidak hanya mencedok idea-idea Barat semata-mata.

Menurut beliau, siri Upin dan Ipin dan filem animasi Geng: Pengembaraan Bermula boleh menjadi tema taman itu kerana jalan ceritanya menerapkan konsep lanunm futuristik, sains fiksyen, hantu dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment