Translate

Saturday, March 26, 2011

Perak rizabkan semua kampung Orang Asli

IPOH - Kerajaan negeri Perak akan merizabkan semua 255 perkampungan Orang Asli yang terdapat di negeri ini bagi menjamin tidak berlaku masalah pencerobohan pihak luar.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, langkah itu bagi memastikan masyarakat pribumi di negeri ini sentiasa mendapat pembelaan.

“Buat permulaan, 28 perkampungan Orang Asli yang disyorkan Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) telah dikenalpasti untuk dirizabkan dalam masa terdekat.

“Baki perkampungan Orang Asli lain di negeri ini akan turut dirizabkan secara berperingkat-peringkat,” katanya selepas merasmikan penutup Seminar Memperkasakan Ba tin-Batin Orang Asli Perak di Hotel Tower Regency di sini semalam.

Turut hadir Timbalan Pengarah (Pembangunan) Jakoa, Nisra Nisran Asra Ramlan dan Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar, Pembasmian Ke miskinan, Perladangan dan Kebajikan Perak, Datuk Shaarani Mohamad

Seramai 144 Tok Batin seluruh Perak menyertai seminar selama dua hari tersebut yang bertujuan merapatkan hu bungan antara kerajaan negeri dan pemimpin Orang Asli terbabit.

Zambry berkata, kerajaan negeri Perak amat mengambil berat kebajikan Orang Asli dan tidak akan bertolak ansur terhadap sebarang pencerobohan yang dilakukan di perkampungan komuniti berkenaan.

No comments:

Post a Comment