Translate

Saturday, March 19, 2011

Pemandu bas diarah bela diri

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Pemandu bas dua tingkat Sani Ekspres, Mohd. Kamil Mohd. Rashid, 37, yang terlibat dalam kemalangan sehingga menyebabkan 10 penumpang maut diperintah membela diri pada akhir kes pendakwaan di Mahkamah Khas Trafik di sini semalam.

Majistret Mohamed Ruhizat Abdullah memerintahkan demikian setelah pihak pendakwaan yang diketuai Timbalan Pendakwa Raya, Julia Ibrahim berjaya membuktikan prima facie dalam kes tersebut.

"Berdasarkan keterangan saksi, ekshibit (barang bukti) dan keterangan bertulis daripada pihak pendakwaan, mahkamah memutuskan kes prima facie telah berjaya dibuktikan," jelasnya dalam penghakiman bertulis.

Sebelum ini seramai 29 saksi telah dipanggil oleh pihak pendakwaan untuk memberi keterangan di mahkamah sejak pembicaraan kes tersebut bermula 3 Februari 2010.

Mohamed Ruhizat memutuskan tarikh pembelaan diri selama tiga hari bermula 25 Mei depan dan Mohd. Kamil yang diwakili peguam bela, S. Arumugam dan Khairun Niza Husnin kelihatan tenang serta memilih untuk memberi keterangan di kandang mahkamah.

Kosmo! 30 Disember 2009 melaporkan Mohd. Kamil mengaku tidak bersalah atas tuduhan memandu secara melulu sehingga menyebabkan kematian 10 penumpang di Kilometer 280.3 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) di sini pada kira-kira 1.23 pagi 26 Disember lalu.

Dia yang berasal dari Taman Setia Jaya, Yan, Kedah didakwa di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

No comments:

Post a Comment