Translate

Tuesday, May 18, 2010

Asaari meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru

IPOH - Bekas pemimpin dan pengasas pertubuhan Al-Arqam, Asaari Muhammad, 73, meninggal dunia akibat jangkitan pa ru-paru di Hospital Pakar Ipoh di sini pada kira-kira 2.10 petang semalam.

Seorang pengikutnya, Marzuki Hussain, 57, berkata, Asaari yang dikenali sebagai Abuya oleh pengikutnya dimasukkan di hospital itu pada Selasa lalu setelah mengadu tidak sihat sehari selepas tiba di bandar raya ini.

Beliau berkata, Asaari yang juga Pengerusi Eksekutif Global Ikhwan Sdn. Bhd. (Global Ikhwan) baru pulang dari Bangkok, Thailand sebelum melakukan lawatan kerja di utara tanah air bagi memantau perkembangan syarikat berkenaan.

“Sebelum ke Ipoh, Abuya (Asaari) dan pengurusan kanan Global Ikhwan berada di Kedah. Sehari selepas sampai di sini, Abuya mengadu sakit dan dimasukkan ke hospital.

“Abuya menghembuskan nafas terakhir di sisi beberapa keluarga terdekat termasuk isteri-isterinya,” katanya ketika ditemui di Rumah Tetamu Global Ikhwan, Jalan Raja Dihilir di sini semalam.

Marzuki berkata, jenazah Asaari telah dibawa pulang ke kampung halamannya di Kampung Pilin, Rembau, Negeri Sembilan sejurus disembahyangkan di rumah tetamu tersebut pada kira-kira 5 petang.

Beliau berkata, jenazah bekas pemimpin Al-Arqam dike bumikan di Tanah Perkuburan Kampung Pilin pada malam semalam.

Asaari menubuhkan Al-Arqam yang berpegang pada ajaran Aurad Muhammadiah pada 1968 di Kampung Datuk Keramat sebelum bertapak di Sungai Penchala, Petaling Jaya.

Al-Arqam kemudiannya diharam kerajaan pada 1994 setelah fatwa Majlis Fatwa Majlis Kebangsaan pada 5 Ogos tahun sama memutuskan ajaran dan fahaman pertubuhan tersebut ber tentangan dengan akidah dan syariat Islam sekali gus me ngakibatkan syirik.

Berikutan itu Ashaari ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Dia kemudiannya telah membuat pengakuan terbuka me ngenai penyelewengan Al-Arqam dan dikenakan tahanan rumah di Rawang dan Labuan, Sabah sebelum dibebaskan pada 25 Oktober 2004.

No comments:

Post a Comment