Translate

Friday, July 17, 2009

Filet tilapia ke pasaran AS

Oleh MOHD.AZLI ADLAN

Tasik Temenggor kini mempunyai produk terbaru yang mampu mempromosikan lokasi tersebut di mata dunia iaitu filet tilapia.

HUTAN Temenggor seluas kira-kira 300,000 hektar di Lembah Belum dan Royal Belum yang bersempadan dengan Gerik, Perak dan Jeli, Kelantan dipercayai wujud sejak 130 juta tahun dahulu. Ia lebih tua daripada hutan Amazon di Amerika Selatan.

Hutan hujan Khatulistiwa itu dikelilingi dengan Tasik Temenggor yang merupakan tasik buatan manusia kedua terbesar negara selepas Tasik Kenyir, Terengganu.

Ia kaya dengan khazanah flora dan fauna seperti tiga jenis rafflesia iaitu bunga terbesar dunia dan spesies paku pakis yang dipercayai wujud sejak zaman purba lagi.

Selain itu, hutan berkenaan juga menjadi habitat beberapa mamalia yang hampir pupus seperti badak sumbu, gajah, harimau belang dan 10 spesies burung enggang yang jarang dijumpai.

Tasik Temenggor seluas 18,129 hektar pula adalah lubuk pelbagai spesies ikan air tawar seperti kelah, sebarau, lampan, temoleh, tengas, baung dan toman yang menjadi syurga buat kaki pancing.

Justeru, tidak hairanlah kira-kira 0.49 peratus daripada Hutan Temenggor bersama-sama Hutan Simpan Kekal Belum dan Hutan Simpan Gerik telah diwartakan sebagai Taman Negeri Royal Belum pada 3 Mei 2007 dalam usaha kerajaan negeri Perak memelihara khazanah hutan berharga tersebut.

Duta kecil

Tasik Temenggor kini mempunyai produk terbaru yang mampu mempromosikan lokasi tersebut di mata dunia iaitu filet tilapia. Ia merupakan produk hasil ikan daripada ikan tilapia hitam yang diternak di Tasik Temenggor hasil usaha Trapia Malaysia Sdn. Bhd., (Trapia Malaysia) sejak setahun lalu.

Pengarah Trapia Malaysia, Lai Sead Ping percaya produk filet tilapia yang menggunakan label Royal Tilapia itu mampu menembusi pasaran antarabangsa sekali gus menjadi duta kecil mempromosi Taman Negeri Royal Belum ke seluruh dunia.

Menceritakan latar belakang Projek Berimpak Besar Zon Industri Akuakultur itu, beliau memberitahu, Trapia Malaysia merupakan anak syarikat sebuah firma penternakan dan penghasilan produk makanan laut, Genomar AS yang berpangkalan di Norway.

Beberapa tahun lalu, Genomar AS telah menghasilkan benih anak ikan tilapia hitam baru yang dikenali sebagai Tilapia GST yang merupakan benih anak ikan tilapia generasi ke-18 daripada spesies Tilapia Genomar AS.

Beliau berkata, pihak syarikat yang berminat melabur di negara-negara Pasifik telah menjalankan penyelidikan dan percubaan menternak anak ikan Tilapia GST di beberapa negara seperti Thailand, Filipina, Indonesia, China dan Malaysia.

Menurutnya, hasil penyelidikan mendapati negara kita paling sesuai untuk menternak ikan tilapia itu.

"Tasik Temenggor di daerah Hulu Perak telah dipilih bagi tujuan tersebut. Sebelum ini, kajian telah dijalankan di beberapa lokasi seperti Kedah, Pahang, Terengganu dan Johor. Hasil kajian mendapati kawasan Tasik Temenggor paling sesuai untuk tujuan ini," katanya.

Beliau berkata demikian semasa lawatan kerja Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abd. Karim ke tapak projek berkenaan di Tasik Temenggor baru-baru ini.

Turut mengiringi Rohani ialah Ketua Pengarah Jabatan Perikanan, Datuk Junaidi Che Ayub.

Sead Ping berkata, antara faktor pemilihan Tasik Temenggor adalah kualiti air di tasik itu yang sangat bersih dan bebas daripada pencemaran.

Katanya, percubaan menternak anak ikan Tilapia GST di lokasi berkenaan mula dilakukan pada November 2007 dan hasilnya menunjukkan perkembangan positif dengan tumbesaran ikan sangat cepat manakala saiznya juga seragam.

"Malah ikan-ikan tilapia yang diternak di sini juga mempunyai rasa yang enak, tidak berbau tanah dan menepati piawai yang ditetapkan negara pengimport terutamanya Amerika Syarikat (AS)," katanya.

Sehubungan itu, menurutnya, pada 15 Januari 2008, Trapia Malaysia telah menjalin kerjasama dengan Jabatan Perikanan bagi mengusahakan Projek Berimpak Besar Zon Industri Akuakultur yang dipantau rapi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Tasik Temenggor.

Beliau berkata, kira-kira dua bulan selepas itu, syarikatnya telah menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) dengan kerajaan negeri Perak melalui Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri (SADC) untuk menjalankan projek ternakan ikan tilapia dalam sangkar berskala besar di tasik tersebut.

Permintaan tinggi

Sead Ping juga berkata, semua ikan tilapia hitam itu diternak di dalam sangkar bulat berteknologi tinggi bersaiz 20 diameter.

Menurutnya, setiap sangkar boleh memuatkan lebih kurang 40,000 ekor tilapia hitam seberat kira-kira 50 tan. Ia matang dan boleh dipasarkan setelah enam bulan benih ikan dilepaskan ke dalam sangkar.

"Semua hasil ikan tilapia hitam ini akan dijadikan filet berikutan permintaan yang tinggi terhadap produk berkenaan terutamanya di AS.

"Filet tilapia kian popular kerana isi ikannya yang rendah lemak dan rendah kalori serta mempunyai kandungan protein dan vitamin B 12 yang tinggi. Malah kajian membuktikan tilapia memiliki kandungan merkuri yang paling rendah berbanding dengan ikan komersial lain," katanya.

Sead Ping berkata, antara keistimewaan produk keluaran syarikatnya adalah berupaya untuk dikesan sekalipun sudah dipasarkan dengan teknologi pangkalan data Pengecaman Air Informatik Bio.

Berdasarkan teknologi tersebut, setiap anak benih ikan Tilapia GST yang diternak di dalam sangkar milik syarikatnya akan diambil sedikit sampel tisu semasa beratnya mencecah hampir 17 gram bagi setiap ekor.

Ia bertujuan mengenal pasti asid deoksiribonukleik (DNA) ikan tersebut yang akan dimasukkan ke dalam pangkalan data Trapia Malaysia.

"Ini bermaksud biarpun ikan tersebut sudah diproses menjadi filet dan berada di pasar raya, kami masih mampu mengesan sumbernya termasuk tempat dan penternak ikan tersebut.

"Itu jaminan kami bahawa ia tidak akan diberikan kepada pengeluar produk makanan laut lain di pasaran global masa kini. Teknologi pengesanan ini sangat unik dan pertama di dunia," katanya.

Sead Ping berkata, sehingga kini Trapia Malaysia mempunyai dua modul yang setiap satu mempunyai 20 unit sangkar dan dijaga rapi oleh kira-kira 75 pekerja yang semuanya warga tempatan.

Pengeluaran hasil pertama sangkar tersebut dijangka pada Ogos ini dengan sasaran pengeluaran kira-kira 2,000 tan metrik setahun.

Trapia Malaysia juga akan mengembangkan projek berkenaan secara berfasa kepada 10 modul dengan 200 unit sangkar menjelang tahun 2013.

"Dalam tempoh empat tahun, kita menjangka dapat membekalkan hampir 40,000 tan metrik hasil ikan tilapia hitam setahun," katanya.

Sead Ping juga berkata, pihaknya berbangga kerana biarpun belum beroperasi sepenuhnya, filet Royal Tilapia berjaya menarik minat beberapa pengusaha pasar raya besar negara dan Singapura.

Beliau berkata, sebanyak 90 tan metrik hasil ikan tilapia hitam yang diternak dalam projek percubaan telah dipasarkan di pasar raya Carrefour, Mydin dan Econsave di seluruh negara dan Singapura mulai bulan Mei lalu.

"Pengurusan Carrefour juga berpuas hati dengan kualiti Royal Tilapia dengan memberi pengiktirafan pengakuan akreditasi Carrefour Quality Line kepada produk kami baru-baru ini," katanya.

Lebih membanggakan, Royal Tilapia bakal dieksport ke AS dan merupakan negara pengimport filet tilapia terbesar dunia mulai Ogos ini.

Sead Ping berkata, mulai tempoh berkenaan, sebanyak 16 tan metrik produk filet tilapia itu akan dihantar ke negara Uncle Sam itu dalam masa seminggu.

"Ini berikutan penyertaan Trapia Malaysia dalam satu misi perdagangan bersama Jabatan Perikanan di Pameran Makanan Laut pada Mac lalu.

"Nilai pasaran yang berjaya diterokai dianggarkan RM30 juta setahun," katanya.

Tenaga tempatan

Sementara itu, Rohani berkata, beliau bangga Projek Berimpak Besar Zon Industri Akuakultur Tasik Temenggor yang diusahakan Trapia Malaysia menunjukkan perkembangan positif.

Beliau berkata, kerajaan yakin projek berkenaan mampu memberi kesan positif kepada pengeluaran akuakultur negara.

"Pada tahun depan, kita mensasarkan 507,558 tan metrik pengeluaran akuakultur dan 27 peratus daripadanya dihasilkan di Perak.

"Saya kagum dengan perkembangan projek penternakan ikan tilapia hitam ini dan percaya hasil makanan laut dari syarikat ini bakal menjadikan Perak dan negara antara pengeksport utama filet tilapia hitam dunia," katanya.

Dalam pada itu, jika kebanyakan pengusaha industri pertanian di negara ini lebih gemar menggunakan khidmat pekerja asing, lain pula dengan Trapia Malaysia.

Sead Ping menyatakan komitmen syarikatnya untuk menggunakan 100 peratus tenaga tempatan.

"Projek ini berimpak besar dan mampu menjana pendapatan ratusan juta setahun.

"Bagi menunaikan tanggungjawab sosial korporat, kami mahu manfaatnya turut dinikmati penduduk tempatan khususnya dari sekitar daerah Hulu Perak," katanya.

Menurutnya, pihaknya menyasarkan dapat membuka kira-kira 2,000 peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan termasuk memberi peluang individu yang berminat untuk turut sama menceburi penternakan berkenaan.

Jelasnya, buat permulaan Trapia Malaysia akan melatih 20 perintis dalam kalangan siswazah dan usahawan tempatan melalui skim pertanian kontrak dengan sasaran pendapatan sekurang-kurang RM2,000 sebulan.

"Kami akan bekerjasama dengan Jabatan Perikanan, kerajaan negeri Perak dan Kolej Komuniti Gerik untuk memberi latihan insentif selama enam bulan kepada pelatih tentang teknik dan prosedur penternakan ikan tilapia hitam," katanya.


1 comment:

  1. cerita sensasi jamilkucing di http://jamilkucingpondan.blogspot.com dan http://jamilismail.blogspot.com. suku sakat al juburi, punaisihat PKR dan penjilatnya berkongsi hobi yang sama!!

    ReplyDelete