Translate

Wednesday, March 24, 2010

Teknik kikisan kaji binaan asal masjid

PROSES konservasi Masjid Ihsaniah Iskadariah dilakukan dengan teliti menggunakan teknik kikisan digunakan untuk mengetahui bahan dan warna asal binaan masjid tersebut.

Menurut, Pensyarah Kanan Fakulti Senibina Pe rancangan dan Ukur, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Seri Iskandar, Dr. Siti Norlizaiha Harun, oleh kerana Masjid Ihsaniah Iskandariah sudah berusia 74 tahun dan terlalu usang, beliau terpaksa mengikis beberapa struktur masjid berkenaan seperti tiang, dinding dan bingkai tingkap sehingga tiga hingga empat lapisan.

“Menerusi teknik kikisan, kita mengetahui binaan asal masjid ini ialah buluh minyak, kayu merbau dan meranti.

“Kajian kami membuktikan ia sebenarnya mempunyai tiga warna iaitu kuning, putih dan hitam iaitu warna bendera negeri Perak penduduk kampung mengatakan masjid tersebut dicat dengan warna kuning,katanya yang dilantik sebagai Konservator Bangunan untuk projek tersebut.

Siti Norlizaiha berkata, dinding tepas Masjid Lama Kampung Kuala Dal diperbuat daripada buluh minyak dan bermotif geometri Arab.

Masjid itu juga mempunyai 20 tingkap berdaun yang ber motifkan pucuk kacang, bulan sabit dan bintang. Manakala bumbungnya yang berbentuk limas diperbuat daripada zink.

Cabaran paling sukar ialah mencari individu yang boleh menganyam buluh bagi membuat kelarai dengan corak sama seperti yang terdapat pada dinding asal masjid terbabit.

Ketua Penolong Pengarah Jabatan Warisan Negara, Nasir Baba berkata, pihaknya berusaha mencari pakar anyaman buluh tempatan di sekitar Kuala Kangsar dan Perak Tengah namun gagal.

Kebanyakan individu yang mahir pula sudah terlalu uzur dan bekalan buluh minyak di dua daerah di Perak itu juga berkurangan.

“Akhirnya kami bertemu dengan seorang pengusaha an yaman buluh dari Perlis. Beliau mampu menghasilkan dinding tepas dikehendaki, bekalan buluh minyak pula diperolehi daripada Ladang Arau, Perlis,” katanya.

Nasir berkata, bagi menghasilkan dinding tepas yang ber ukuran 0.5 meter lebar dan 0.2 meter panjang, keratan buluh perlu dipotong sepanjang 0.5 meter setiap satu sebelum di rendam di dalam air semalaman bagi membersihkan kotoran dan getahnya.

Kemudian keratan buluh minyak berkenaan dicarik dengan menggunakan mesin dan seterusnya dianyam bagi membentuk kelarai.

Kerja-kerja konservasi Masjid Ihsaniah Iskandariah siap sepenuhnya pada Julai 2009 dan diserahkan Zuraina Majid kepada Kariah Masjid Al - Wahidiah dalam satu majlis khas pada 17 Disember tahun sama.

Selepas penyerahan tersebut Mohamad Anuar berkata, Ja wan Kuasa Masjid Al- Wahidiah telah mengambil beberapa inisiatif untuk mengimarahkan semula Masjid Lama Kampung Kuala Dal tersebut.

Mohamad Anuar berkata, selepas ini mereka bercadang untuk mengilirkan solat Jumaat antara Masjid Al-Wahidiah dan Masjid Ihsaniah Iskandariah setiap minggu selain mengadakan kes agama dan tuisyen kepada anak-anak penduduk tempatan.

Seorang penduduk kampung, Zamin Hassan, 50, berkata, selepas lawatan mengejut Sultan Perak, Sultan Azlan Shah ke masjid tersebut pada 1 Mac lalu, kesedaran orang ramai termasuk pelancong asing tentang kewujudan masjid warisan itu semakin bertambah.

Sejak kebelakangan ini semakin ramai pelancong yang singgah ke Masjid Ihsaniah Iskadariah untuk mengambil foto kenangan.

No comments:

Post a Comment