Translate

Saturday, June 19, 2010

Aksesori telefon bimbit tiruan dirampas

IPOH - Stor menyimpan aksesori telefon tiruan jenama Nokia yang dipercayai antara terbesar di bandar raya ini diserbu anggota penguatkuasa pejabat Kementerian Perdagangan Da lam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Perak kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira 7 petang itu, sebanyak 15,000 unit aksesori telefon tiruan bernilai lebih RM100,000 berjaya di rampas dari premis yang terletak di tingkat satu sebuah pasar raya besar di sini.

Penolong Pengarah Seksyen Penguatkuasa PPDNKK Ipoh, Amer Mansor berkata, sebelum ini pihaknya mendapat aduan rasmi daripada pemilik cap dagangan Nokia mengenai pen jualan produk tiruan menggunakan jenama tersebut secara berleluasa di bandar raya ini.

“Aksesori telefon tiruan jenama Nokia didapati dijual secara murah di hampir semua pasar malam di bandar raya ini dipercayai dibekalkan oleh satu sindiket.

“Hasil risikan mendapati sindiket tersebut menyimpan stok produk tiruan di stor ini sebelum dibekalkan kepada peniaga pasar malam terbabit,” katanya selepas melakukan serbuan di stor tersebut kelmarin.

Amer berkata, antara barang yang dirampas dalam serbuan itu ialah sarung telefon bimbit, beg telefon, bateri dan alat bebas tangan.

Bagaimanapun, beliau memberitahu tiada sebarang tang kapan dilakukan.

Pihaknya kini, jelasnya sedang berusaha untuk mengesan pemilik stor berkenaan.

“Kita percaya pemilik premis ini akan dapat dikesan dalam tempoh terdekat kerana risikan telah dilakukan secara teliti dan menyeluruh sebelum serbuan dibuat.

“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 3(1)(b) Akta Perihal Dagangan 1972.

"Jika sabit kesalahan, denda RM250,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun boleh dikenakan,” katanya.

No comments:

Post a Comment