Translate

Tuesday, June 7, 2011

Serimau Hitam tekad bawa pulang kejuaraan

IPOH - Persatuan Seni Silat Serimau Hitam Perak (Serimau Hitam) sudah bersiap sedia turun ke gelanggang bagi muncul johan dalam Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru 2011 di sini pada Sabtu ini.

Pengerusinya, Mohd. Ruzaimi Juani berkata, pihaknya telah membuat persiapan rapi sejak lebih sebulan lalu untuk mengharungi cabaran pertandingan yang bakal berlangsung di Universiti Teknologi Petronas (UTP) itu.

"Sudah pasti sasaran kami untuk muncul juara apatah lagi kejohanan tersebut diadakan di bumi Perak sendiri. Namun kami sedar saingan pasukan lain pasti sengit.

"Untuk itu, para pesilat kami telah berlatih setiap hari di gelanggang silat kami di Kampung Telok Bakong, Malim Nawar sejak lebih sebulan lalu," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Mohd. Ruzaimi berkata, enam pesilat terbaik Serimau Hitam akan dipertaruhkan bagi membawa cabaran cabang seni mempertahankan diri itu dalam kejohanan tersebut.

Menurutnya, keenam-enam pesilat itu ialah Muhammad Munzir Amir Rosli, 34, Asmawi Harun, 35, Muhammad Yazid Hamdan, 18, Zulhusni Sayuti, 18, Mohd. Muinuddin Md. Radzi, 18, dan seorang serikandi, Nor Syariha Nor Azaha, 18.“Semua pesilat terbabit mempunyai kepakaran ma sing-masing dalam aspek bunga silat, tempur tanpa senjata dan tempur dengan bersenjata,” katanya.

Mohd. Ruzaimi berkata, silat Serimau Hitam unik kerana mengabungkan lima cabang persilatan iaitu Silat Gayung, Silat Jawa, Silat Cekak, Silat Sambarani dan Silat Wali Suci.

Oleh itu, beliau berharap penampilan Serimau Hitam dalam kejohanan seni silat anjuran Homeland Frontier Sdn. Bhd. dan KPerak Implementation and Coordination Co rporation (KPerak) itu dapat mengembangkan lagi pengaruh persatuan silatnya sehingga ke peringkat tempatan dan antarabangsa.


2 comments: