Translate

Friday, November 21, 2014

Dihukum gagal bayar gaji RM900

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH ALAM – Kedegilan Regalia Records Management Sdn. Bhd. (Regalia Records Management) mematuhi arahan kerajaan untuk mewajibkan gaji minimum pekerja seba­nyak RM900 sebulan me­nerima padah apabila syarikat penyimpanan rekod itu didenda RM12,000 oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.

Majistret Norshakinah Ahmad Kamarudin memutuskan demikian selepas wakil pengurusan syarikat itu membuat pengakuan bersalah atas 12 pertuduhan gagal membayar gaji pokok RM900 sebulan terhadap empat pekerjanya seperti ditetapkan Dasar Gaji Minimum Kebangsaan selama tiga bulan iaitu April hingga Jun lalu.
Berdasarkan fakta kes, pemeriksaan yang dilakukan penguat kuasa Jabatan Tenaga Kerja Selangor di pejabat Regalia Records Management yang terletak di Taman Perindustrian Bukit Jelutong di sini pada 13 Ogos lalu mendapati empat pengawal keselamatan warga asing telah digaji syarikat terbabit pada kadar di bawah gaji minimum.
Kesemua lelaki warga Nepal itu masing-masing menerima gaji bulanan antara RM25 hingga RM27 sehari atau RM625 dan RM675 sebulan iaitu di bawah paras yang ditetapkan Dasar Gaji Minimum Kebangsaan.

Regalia Records Management dituduh di bawah Seksyen 43 Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011 yang memperuntukkan denda maksimum RM10,000 bagi setiap pekerja jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendali Pegawai Pendakwaan Jabatan Tenaga Kerja, Siti Nur Alifah Hairuddin manakala pengurusan syarikat terbabit tidak diwakili peguam.

Norshakinah memerintahkan syarikat berkenaan membayar denda RM1,000 atau sebulan penjara jika gagal membayar denda bagi setiap pertuduhan.

Regalia Records Management membayar denda tersebut.

Sementara itu, di mahkamah sama, dua syarikat pembekalan pengawal keselamatan turut dihadapkan kerana tuduhan gagal membayar gaji pokok iaitu minimum RM34.62 sehari atau RM900 sebulan.

Nova Security Sdn. Bhd. yang terletak Kompleks Automobil, Seksyen 15 menghadapi lima pertuduhan manakala Bumi Warisan Maju Sdn. Bhd. di Seksyen 13 di sini pula menghadapi enam pertuduhan.

Bagaimanapun, wakil pengurusan kedua-dua syarikat itu membuat pengakuan tidak bersalah dan Norshakinah menetapkan sebutan semula bagi kes Nova Security pada 4 Disember depan manakala 8 Januari depan pula untuk Bumi Warisan Maju.

Kerajaan menguatkuasakan Dasar Gaji Minimum Kebangsaan sejak 1 Januari 2014 dengan majikan perlu membayar gaji minimum RM900 sebulan di Semenanjung dan RM800 di Sabah, Sarawak dan Labuan.

No comments:

Post a Comment