Translate

Monday, November 17, 2014

21 PATI Bangladesh menyamar pelancong gagal masuk negara ini

PELABUHAN KLANG - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) mengesan taktik baharu penyeludupan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari Bangladesh dengan memasuki Singapura dan Indonesia sebagai pelancong sebelum menyusup masuk ke negara ini secara haram.

Modus operandi baharu tersebut dikesan menerusi penahanan 21 lelaki warga Bangladesh dipercayai PATI di dalam sebuah bot pacung yang dipintas penguat kuasa APMM di perairan Tanjung Sepat, Sepang dekat sini kelmarin.

Pengarah Operasi Maritim Daerah Klang, Komander Maritim Romli Mustafa berkata, dalam kejadian pada pukul 8.45 malam itu, dua lelaki Indonesia yang dipercayai tekong bot dan pembantu mereka, lelaki warga Afghanistan yang masing-masing berusia antara 21 dan 40 tahun turut berjaya ditahan.

"Siasatan awal mendapati kesemua 21 suspek warga Bangladesh berusia dalam lingkungan 19 hingga 30 tahun telah transit di Singapura dengan menggunakan laluan udara pada semalam (kelmarin)," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Maritim Klang, Tanjung Harapan dekat sini semalam.

No comments:

Post a Comment