Translate

Saturday, December 18, 2010

Terlepas hukuman tambahan

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH – Bekas Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Perak, Hassan Basri Shapie, 56, terselamat daripada menerima hukuman penjara tambahan sebanyak 42 bulan ekoran gagal membayar denda setelah permohonannya untuk menangguhkan pembayaran denda itu dalam tempoh sebulan dibenarkan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam.

Hakim Tan Hooi Leng memutuskan demikian setelah mengambil kira rekod baik Hassan Basri sepanjang 30 tahun dalam perkhidmatan awam selain kerjasama baiknya dalam tempoh perbicaraan.

Hooi Leng bagaimanapun menetapkan beberapa syarat tambahan untuk dipatuhi oleh Hassan Basri seperti wang jaminan dinaikkan kepada RM105,000 berbanding RM35,000 sebelum ini.

“Wang jaminan dinaikkan kepada RM15,000 bagi setiap pertuduhan (tujuh pertuduhan), perintah penahanan dokumen perjalanan kekal dan tertuduh perlu menandatangani bon jaminan dengan seorang penjamin.

“Selain itu, tertuduh juga dikehendaki membayar wang pendahuluan bayaran denda sebanyak RM25,000 pada hari ini (semalam) seperti dipersetujui,” jelas beliau dalam penghakiman bertulis di sini semalam.

Sebelum itu, peguam bela tertuduh, Rangit Singh mem buat rayuan agar hukuman denda RM210,000 yang se patutnya diselesaikan pada hari jatuh hukum iaitu Rabu lalu ditangguhkan dalam tempoh sebulan.

Pada Rabu lalu melaporkan Hassan Basri dijatuhi hukuman penjara penjara 19 tahun dan denda RM210,000 selepas didapati bersalah atas tujuh tuduhan rasuah.

Bagaimanapun tertuduh hanya dipenjara 10 tahun setelah Hooi Leng memerintah hukuman empat daripada tujuh pertuduhan tersebut dijalankan serentak.

Bagi kesalahan meminta rasuah iaitu pertuduhan per tama, ketiga dan kelima, Hassan Basri dituduh mengikut Seksyen 10 (a) (bb) Akta Pencegahan Rasuah 1997 manakala bagi kesalahan menerima rasuah iaitu pertuduhan kedua, keempat, keenam dan ketujuh di tuduh mengikut Seksyen 11 (a) Akta Pencegahan Rasuah 1997.

Rangit memberitahu Hassan Basri tidak mampu membayar keseluruhan jumlah denda itu sekali gus dan bercadang untuk mencagar sebahagian aset dia dan isteri seperti rumah, restoran dan sebidang tanah.

“Urusan mencagar aset terbabit kepada pihak bank memerlukan masa dan saya mohon anak guam saya diberi tempoh sebulan untuk menyelesaikannya.

“Keluarga anak guam saya juga bersetuju untuk mem bayar RM25,000 pada hari ini (semalam) bagi menjelaskan sebahagian denda tersebut,” jelasnya.

Hooi Leng bagaimanapun membenarkan hukuman penjara ditangguhkan sehingga proses rayuan selesai dengan wang jaminan RM35,000 dikenakan namun memerintahkan tertuduh membayar denda RM210,000 pada hari berkenaan.

No comments:

Post a Comment