Translate

Thursday, December 2, 2010

Sidang DUN Perak kecoh lagi

IPOH - Kekecohan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak berulang apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hutan Melintang, S. Kesavan dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) digantung daripad menghadiri keseluruhan perjalanan Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga sidang berkenaan yang bermula semalam.

Tindakan diambil setelah ADUN pembangkang itu membuat kecoh apabila tidak berpuas hati dengan soalan lisan yang dihantarnya tidak dijawab kerana kesuntukan waktu.

Dalam sesi soalan yang diberi notis selama kira-kira sejam bermula 10.10 pagi itu, hanya tujuh soalan lisan sempat dijawab oleh wakil kerajaan dan soalan Kesavan merupakan soalan ke-23.

Walaupun Speaker DUN Perak, Datuk R. Ganesan memberitahy Kesavan boleh menyuarakan soalan lisannya semasa sesi pembahasan bajet atau mendapatkan jawapan bertulis namun beliau tetap tidak berpuas hati.

Tindak-tanduk Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR itu yang terus menjerit-jerit menyebabkan Ganesan mengambil keputusan menghalau beliau keluar daripada Dewan dan mengantungnya selama sehari pada pukul 11.19 pagi.

Namun Kesavan enggan patuh kepada arah tersebut serta tidak memberi kerjasama kepada bentara bertugas menyebabkan Datuk Mohamad Zahir Khalid membawa usul agar wakil rakyat pembangkang itu digantung daripada terus menghadiri keseluruhan persidangan tersebut.

Usul berkenaan cuba dibantah beberapa ADUN pembangkang lain terutama Nga Kor Ming (DAP-Pantai Remis) yang kemudian mencadangkan agar keputusan dilakukan secara undi belah bahagi.

Hasilnya, keputusan majoriti bersetuju dengan usul penggantungan Kesavan yang pada awalnya tetap enggan patuh tetapi akhirnya keluar dari Dewan setelah dinasihat oleh beberapa ADUN pembangkang kira-kira pukul 12 tengah hari.

No comments:

Post a Comment