Translate

Saturday, February 21, 2009

Sivakumar tergesa-gesa tinggalkan rumah


IPOH - Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar (gambar) menegaskan tindakannya menggantung Menteri Besar dan enam Exco daripada menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah untuk mengatasi krisis perlembagaan yang didakwanya sedang berlaku di negeri itu.

Beliau bagaimanapun menafikan ia berniat menderhaka kepada Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

"Sebagai Speaker DUN Perak yang mengetuai badan perundangan negeri, saya bertanggungjawab dan tiada pilihan selain menyelesaikan masalah tersebut setelah menerima aduan mengenai isu itu daripada ADUN Canning, Wong Kah Woh.

"Saya tidak berniat untuk menderhaka terhadap Tuanku. Saya hanya menjalankan tanggungjawab sebagai Speaker setelah mendapati perkara ini adalah serius dan saya mengambil tanggungjawab untuk menyelesaikannya," katanya yang juga ADUN Tronoh dalam satu kenyataan yang dikeluarkan melalui Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak di sini semalam.

Sivakumar seterusnya berpendapat masalah tersebut merupakan soal dalaman dan perlu diselesaikan di peringkat kuasa DUN Perak sendiri. Beliau mendakwa telah bertindak adil tanpa melebihi bidang kuasanya seperti termaktub dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Perak (UUTNP).

Beliau berkata, Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN yang bermesyuarat kelmarin telah bersepakat Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir dan enam Exco lain telah melakukan kesalahan . Beliau mendakwa tidakan menggantung mereka selaras dengan Fasal 16 (6) UUTNP.

"Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN hanya menggantung ADUN terbabit daripada menghadiri sidang DUN. Mengenai kelayakan mereka sebagai ADUN, saya tidak sentuh langsung," katanya.

Sivakumar mendakwa asas yang diambil sebelum keputusan tersebut dibuat ialah kewajaran Barisan Nasional (BN) menghadap Sultan Azlan Shah untuk memohon membentuk kerajaan setelah mendapat majoriti di DUN.

Sementara itu, tinjauan Kosmo! di kediaman Sivakumar di Taman Kledang Emas, Buntong di sini mendapati kediaman itu berkunci dan difahamkan sudah dikosongkan mulai pagi semalam.

Salah seorang jiran ADUN Tronoh terbabit yang enggan dikenali memberitahu, kali terakhir Sivakumar dilihat berada di rumah tersebut adalah pada tengah hari kelmarin manakala isterinya dilihat memasuki kediaman berkenaan dengan diiringi dua lelaki dipercayai pengawal peribadi keluarga itu pada kira-kira 9 pagi semalam.

"Lebih kurang setengah jam kemudian, saya lihat mereka keluar rumah tersebut dengan keadaan tergesa-gesa sambil memegang beberapa buah beg pakaian," katanya.

No comments:

Post a Comment