Translate

Friday, August 13, 2010

Suspek kes culik direman

IPOH - Seorang lelaki berusia 32 tahun direman di Mahkamah Majistret di sini semalam kerana disyaki terlibat dalam kes penculikan seorang kanak-kanak perempuan di Taman Meru 3C di sini pada 4 Ogos lalu.

Majistret Mohamed Nasrudin Mohamed membenarkan lelaki itu direman selama tujuh hari bermula semalam mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Ko misioner Azisman Alias berkata, suspek ditahan di ru mahnya di Taman Soon Choon di sini pada kira-kira 9 malam kelmarin.

Beliau berkata, sebelum itu, polis mendapat maklumat daripada orang awam mengenai kelibat lelaki itu ekoran pengedaran fotofit suspek kes berkenaan oleh Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah pada Selasa lalu.

“Suspek kini disiasat mengikut Seksyen 363 Kanun Ke seksaan dan Akta Penculikan 1961,” katanya kepada Kosmo! semalam.

Difahamkan suspek baru enam bulan dibebaskan daripada hukuman penjara 10 tahun setelah didapati bersalah dalam dakwaan menyebabkan kematian sebelum ini.

Kosmo! kelmarin melaporkan polis mengedarkan fotofit seorang lelaki dipercayai berketurunan India, berusia 30-an, berkepala botak dan berbadan gempal bagu membantu pihaknya menjalankan siasatan mengenai kes penculikan terbabit.

Sebelum ini Kosmo! melaporkan seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun dilarikan seorang lelaki yang memandu kereta Perodua Myvi hijau sewaktu berjalan pulang ke rumah dari kelas mengaji al-Quran.

Semasa kejadian pada pukul 8.30 malam itu, mangsa yang termakan pujuk suspek yang berpura-pura meminta per tolongan menunjukkan sebuah kedai runcit yang menjual kad tambah nilai prabayar telefon bimbit.

Selepas dua jam dibawa menaiki kereta, kanak-kanak perempuan tersebut ditinggalkan di sebuah padang di Taman Kinta, Gopeng pukul 10.45 malam iaitu kira-kira 45 kilometer (km) dari tempat kejadian.

No comments:

Post a Comment