Translate

Monday, April 20, 2015

Terapkan kemahiran, vokasional

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

PUTRAJAYA – Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) fasa kedua yang bakal bermula pada tahun hadapan bakal menerapkan elemen baharu iaitu latihan kemahiran dan vokasional kepada pelatihnya.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perkara itu merupakan sebahagian daripada 23 inisiatif baharu yang dicadangkan Makmal Transformasi PLKN yang berlangsung lebih sebulan sehingga 27 Mac lalu.
“Elemen baharu tersebut bukan sahaja melibatkan penyertaan agensi kemahiran dan teknikal milik kerajaan malah syarikat swasta bagi memberi latihan kemahiran dan vokasional secara langsung kepada pelatih PLKN.

"Modulnya disusun agar menetapi kehendak pasaran bagi menberikan nilai tambah kepada pelatih PLKN terutamanya mereka yang tidak berpeluang menjejakkan kaki ke universiti," katanya selepas merasmikan Hari Terbuka Transformasi PLKN di pusat membeli-belah IOI City Mall di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara, Datuk Mohmed Asri Yusof.

Hishamuddin berkata, elemen kemahiran dan vokasional bagi pelatih PLKN itu diserapkan di bawah Rancangan Malaysia Kesebelas yang telah dibentangkan ke Kabinet minggu lalu.

No comments:

Post a Comment