Translate

Wednesday, January 25, 2012

Hadiah rumah membolehkan impian lelaki sebatang kara jadi kenyataan

IPOH - Sambutan Tahun Baru Cina ini memberi makna besar kepada seorang lelaki yang hidup sebatang kara apabila dihadiahkan sebuah rumah oleh kerajaan negeri Perak.

 Chai   Wah   Leong , 55, mendapat berita gembira itu ketika menerima kunjungan Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir ke rumahnya di Ampang Baru di sini baru-baru ini.

Lantaran kemiskinan, dia selama ini menetap di rumah peninggalan keluarganya yang uzur dan hampir menyembah bumi sejak lebih 10 tahun lalu.

Hampir keseluruhan struktur rumah termasuk dinding dan bumbung sudah usang selain tidak dilengkapi kemudahan air dan elektrik.

Bagi meneruskan hidup,  Wah   Leong  yang masih bujang menggunakan perigi berhampiran rumahnya sebagai sumber air.

Dia yang berpendapatan kira-kira RM300 sebulan hasil penjualan ikan laga secara kecilan-kecilan mengakui tidak mampu membuat persiapan untuk menyambut Tahun Baru Cina kali ini.

"Saya terharu dan berterima kasih dengan kunjungan Menteri Besar. Tambah terkejut rumah uzur saya ini bukan diperbaiki tetapi dibina semula.

"Ini adalah hadiah Tahun Naga air yang amat bermakna buat saya," katanya.

Sementara itu, Zambry berkata, Yayasan Bina Upaya (YBU) dan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) akan membina rumah baharu itu dalam masa terdekat.

Rumah yang lengkap dengan kemudahan elektrik dan air itu dianggarkan bernilai RM36,000.

No comments:

Post a Comment