Translate

Monday, September 12, 2011

Serata juara keseluruhan


Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI dan MOHD. AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my

IPOH - Pasukan Al-Farabi dari Sekolah Raja Perempuan Taayah (Serata) di sini mengungguli kategori Sekolah Menengah pertandingan Peperangan Minda sempena Ekspo Saintis Muda Perak di Pusat Dagangan Tekno Perak (PTTC) di sini semalam.

Pasukan tersebut yang dianggotai Nor Ameerah Nawi, Nur Syuhadah Shahirah Junaidi dan Afifah Hussain menampilkan projek Nutty-Notty yang merupakan set membuka dan menukar tayar kereta mudah alih.

Dengan kemenangan tersebut, ketiga-tiga pelajar tingkatan empat Serata itu meraih piala pusingan Piala Raja Dr. Nazrin Shah, trofi, wang tunai RM1,000 dan sijil penghargaan.

Ketua pasukan, Nor Ameerah Nawi, 16, berkata, Nutty-Notty yang berfungsi sebagai jek dan sepana yang mampu memudahkan proses membuka dan menukar sebiji tayar kenderaan bocor sepantas seminit sahaja.

Nor Ameerah pelajar aliran Sastera berkata, idea mencipta alatan tersebut tercetus daripada kesedaran kesukaran majoriti pemandu wanita melakukan kerja-kerja membuka dan menukar tayar kereta bersendirian.

"Kami mengaplikasi prinsip pascal yang dipelajari dalam subjek Sains dalam penciptaan Nutty-Notty ini. Alatan ini bukan sahaja agak ringan dan mudah dibawa malah berpotensi tinggi untuk dikomersialkan kerana harga jualannya di pasaran dianggarkan kurang RM50," katanya kepada Kosmo! semalam.

Terdahulu pasukan terbabit menerima anugerah berkenaan yang disampaikan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zakarshi pada majlis penutup Ekspo Saintis Muda Perak di pekarangan PTTC di sini semalam.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian  Tinggi, ICT, Sumber Manusia, Sains dan Teknologi Perak,  Datuk Mohammad Zahir Abdul Khalid, Ketua Pegawai  Eksekutif KPerak Implementation And Coordination Corporation (KPerak), Dr. Ahmad Kamil Mahmood dan pe mangku Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Dr. Zakaria Kasa.

Bagi kategori sekolah rendah pula, Sekolah Kebangsaan  (SK) Seri Manjung, Manjung muncul johan menerusi projek  Hidrotech iaitu pusat makanan ikan dalam kolam au tomatik.

Tiga murid sekolah berkenaan iaitu Nurul Syazana Mo hamad Zahari, Nur Adlina Athirah Mohd. Azhar dan Mu hammad Zakwan Adam menerima piala pusingan Piala  Menteri Besar Perak, trofi, wang tunai RM1,000 dan sijil penghargaan.

Selain anugerah keseluruhan, tujuh kategori lain turut  dipertandingkan iaitu Sains, Biologi, Fizik, Kimia, Teknologi/ Reka cipta, Guru dan Sekolah Rendah.

Johan, naib johan dan tempat ketiga setiap kategori  masing-masing dihadiahi wang tunai RM400, RM300 dan  RM200 selain turut mendapat trofi dan sijil penghargaan.

No comments:

Post a Comment