Translate

Wednesday, January 2, 2019

Pantai Dungun surut mendadak fenomena alam biasa

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Fenomena air Pantai Teluk Lipat berhampiran muara Sungai Dungun surut mendadak pada Selasa lalu berpunca daripada pertembungan air pasang besar yang melanda perairan Terengganu pada awal minggu ini.

Ketua Sekteriat Pengurusan Bencana Terengganu, Che Adam A. Rahman berkata, ia merupakan fenomena semulajadi biasa berlaku dan tiada kena-mengena dengan bencana alam yang kebetulan melanda negara jiran baru-baru ini.

Beliau berkata, fenomena air laut surut itu bukan sahaja dikesan di Pantai Teluk Lipat tetapi juga dikesan di beberapa lokasi lain di Terengganu seperti Pantai Bukit Keluang, Besut dan Pulau Redang, Kuala Nerus.
"Fenomena tersebut telah diramal awal oleh Jabatan Ukur dan Pemetaan dan Jabatan Saliran dan Pengaliran dan ia merupakan kejadian alam biasa.


"Pertembungan air pasang besar sebenarnya boleh menyebabkan paras air laut surut ke tahap maksimum seperti yang berlaku di muara Sungai Dungun dua, tiga hari lalu," katanya menerusi satu kenyataan di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment