Translate

Tuesday, November 20, 2018

Terjemah sirah Rasulullah dalam realiti kehidupan semasa - Sultan Terengganu

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin menyeru umat Islam agar menterjemah sirah Nabi Muhammad ke dalam realiti kehidupan semasa bagi memartabatkan kembali maruah dan imej umat Islam.

Baginda bertitah, kecintaan terhadap Nabi Muhammad tidak cukup sekadar dizahirkan dengan kata-kata pujian dan sambutan Maulidur Rasul tetapi ia akan menjadi lebih bermakna dengan meneladani jejak langkah kehidupan Rasulullah dalam kehidupan seharian.

"Rasulullah dan para sahabat merupakan contoh terbaik yang memiliki akidah kental, ibadat konsisten dan akhlak terbilang sehingga muncul generasi terbaik dan cemerlang dalam segala lapangan hidup.

"Islam merupakan cara hidup yang menyeluruh. Islam itu mudah dan senang difahami, dihayati dan diamalkan sesuai dengan fitrah manusia," titah baginda sewaktu merasmikan sambutan Maulidur Rasul peringkat Terengganu di Stadium Negeri di sini hari ini.


Turut berangkat Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah. Hadir sama Menteri Besar Terengganu, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment