Translate

Tuesday, September 25, 2018

Terengganu lulus insentif RM1.1 juta

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KONTINJEN Terengganu terus mengorak langkah memperkukuh kedudukan sebagai kuasa sukan negara dengan merancang melakukan persediaan awal untuk mempertahankan kejuaraan pada Sukan Malaysia (Sukma) 2020 yang bakal berlangsung di Johor.

Menteri Besar Terengganu, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, persatuan sukan dan barisan atlet negeri itu tidak sepatutnya terlalu dibuai dengan kejayaan merampas kejuaraan keseluruhan pada Sukma 2018 di Perak yang berakhir Sabtu lalu.

“Semua pegawai sukan dan atlet akan diberikan cuti sehari esok (semalam) sebelum kita kembali bekerja membuat perancangan baharu bagi persediaan dalam tempoh dua tahun ini untuk menghadapi Sukma di Johor.

“Lebih 50 peratus atlet yang kita pertaruhkan pada Sukma 2018 baru-baru ini masih boleh beraksi pada edisi akan datang,” katanya selepas hadir pada majlis sambutan meraikan kepulangan Kontinjen Terengganu di Dataran Batu Burok, Kuala Terengganu kelmarin.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan Terengganu, Wan Sukairi Wan Abdullah dan Ketua Kontinjen Sukma Terengganu, Samiun Salleh.

Terdahulu, Kontinjen Sukma Terengganu yang terdiri daripada 800 atlet dan pegawai diarak dengan menaiki bas sejauh lebih 40 kilometer dari Matang, Hulu Terengganu.

Ahmad Samsuri berkata, kerajaan negeri akan memberi sokongan tidak berbelah bahagi terhadap pembangunan sukan bagi melahirkan lebih ramai atlet kelahiran negeri itu yang mencapai taraf kebangsaan dan antarabangsa.

Menurut beliau, selain pembangunan kemudahan dan penggunaan teknologi, atlet berpotensi bakal dibiayai untuk menjalani latihan di luar negara bagi mempertingkatkan prestasi mereka.

“Kerajaan negeri amat berpuas hati atas kejayaan mencapai misi merampas kembali kejuaraan keseluruhan pada Sukma kali ini, sekali gus mengulangi pencapaian cemerlang pada 2008 hingga 2012.

“Sehubungan itu, insentif RM1.1 juta telah diluluskan sebagai penghargaan dan imbuhan kepada 160 atlet Terengganu yang menyumbang pingat emas, perak dan gangsa pada Sukma 2018,” katanya.

Ahmad Samsuri juga mengumumkan bahawa atlet olahraga, Azreen Nabila Alias yang dinobatkan sebagai Olahragawati Sukma 2018 bakal menerima ganjaran tambahan iaitu pakej mengerjakan ibadah umrah.

Tambah beliau, sebagai tanda kesyukuran dan meraikan kejayaan membanggakan berkenaan, kerajaan negeri Terengganu mengumumkan cuti pelepasan khas pada 30 September ini.

No comments:

Post a Comment