Translate

Monday, June 25, 2018

Pas Terengganu bakal kemukakan Dasar Pelancongan Negeri sebagai garis panduan

KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri Terengganu diterajui Pas akan mewujudkan Dasar Pelancongan Negeri sebagai garis panduan dan hala tuju pembangunan industri pelancongan di negeri Pantai Timur berkenaan.
 Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Dakwah dan Penerangan Terengganu, Mohd. Nor Hamzah berkata, dasar yang turut menjadi garis panduan untuk pelancong terma­suk bukan Islam itu dijamin tidak akan memberi tekanan pelancong-pelancong bukan Islam.

 “Dasar Pelancongan Ne­geri itu sedang disiapkan. Ia dijamin akan memberi ruang secukupnya kepada mereka untuk menikmati keindahan semula jadi ne­geri tersebut tanpa rasa bimbang.

 “Setakat ini, kita mengekalkan peraturan sedia ada yang telah ditetapkan kerajaan negeri terdahulu (Barisan Nasional),” katanya dalam satu kenya­taan semalam.

 Kosmo! semalam melaporkan kerajaan Pas Terengganu tidak berhasrat untuk menghalang pelancong bukan beragama Islam dari dalam mahu pun luar negara untuk mengadakan aktiviti pelancong termasuk memakai bikini di kawasan pantai dan pulau peranginan di negeri tersebut.

 Mohd. Nor berkata, keputusan itu selaras dengan sikap toleransi kerajaan negeri dalam mengurus keharmonian masyarakat kerana pakaian bikini adalah hak pelancong bukan Islam dan dianggap lazim di kawasan pelancongan.

No comments:

Post a Comment