Translate

Wednesday, April 25, 2018

BN Terengganu sangkal dakwaan ramai rakyat negeri miskin

KUALA NERUS – Barisan Nasional (BN) Terengganu menempelak dakwaan Pas kononnya 19 peratus daripada rakyat negeri ini berada di bawah paras kemiskinan.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, dakwaan tersebut terlalu dangkal kerana hanya berasaskan penerima bantuan dana raya diberikan kerajaan negeri Terengganu diterajui BN pada setiap sambutan Hari Raya Aidilfitri.

“Penerima dana raya ini bukan semuanya miskin, kita juga telah menaikkan had kelayakan daripada gaji bulanan RM2,500 kepada RM3,000.

“Dana raya ini juga diberikan kepada anggota pasukan keselamatan tanpa mengira pangkat bagi menghargai jasa mereka,” katanya ketika ditemui ketika menghadiri program Jualan Sentuhan Rakyat di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas dakwaan Ketua Penerangan Pas Terengganu, Mohd. Nor Hamzah kononnya 19 daripada 100 rakyat ne­geri itu berada pada paras kemiskinan berdasarkan 239,323 penerima Dana Raya tahunan.

Ahmad Razif berkata, pemberian dana raya sebanyak RM400 bagi setiap isi keluarga berkelayakan itu sebenarnya bukan sahaja bertujuan untuk meringankan beban untuk menyambut perayaan malah untuk merancakkan ekonomi setempat.

Menurut beliau, ia ke­rana majoriti penerima dana raya tersebut mem­belanjakan wang pemberian terbabit untuk memberi kelengkapan raya di kawasan masing-masing.

“Ramai juga penerima dana tersebut terutama yang menetap di Besut dan Kemaman berbelanja di Kelantan dan Kuantan (Pahang) sekaligus membantu ekonomi dua negeri Pantai Timur itu juga.

“Terengganu sebenar­nya diiktiraf antara ne­geri terbaik dalam pembasmian kemiskinan dan kemiskinan tegar kita adalah sifar.

“Saya harap rakyat ne­geri ini tidak terpengaruh dengan dakwaan mengarut seperti ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment