Translate

Tuesday, February 13, 2018

Program TUBE jana RM5.3 juta di Terengganu

MOHD. AZLI ADLAN

DUNGUN - Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) kelolaan SME Corp. telah melahirkan 284 usahawan baharu dari seluruh Terengganu sejak ia dilancarkan pada tahun 2014.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, usahawan belia Terengganu yang dilahirkan menerusi program TUBE tersebut telah menunjukkan perkembangan positif dengan menjana nilai jualan tahunan mencecah RM5.3 juta setahun.

"Kesemua usahawan belia itu menyertai program TUBE dalam tiga fasa iaitu 114 peserta pada fasa pertama, 50 peserta (fasa kedua) dan 120 peserta (fasa ketiga).

"Bagi tahun 2018 pula, seramai 140 usahawan belia Bumiputera negeri tersebut bakal terlibat dengan peruntukan RM2.1 juta berupa geran perniagaan," katanya selepas mengadakan lawatan ke kilang memproses kuih sejuk beku, Maz Frozen Food di Inkubator Industri Desa Pulau Serai di sini hari ini.


Maz Frozen Food dengan produk utamanya, karipap dan ropa sejuk beku diusahakan usahawan muda, Saiful Nizam Marzuki, 28, yang merupakan salah seorang peserta program TUBE. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment