Translate

Friday, February 23, 2018

Liputan jalur lebar negara lebih meluas dan menyeluruh

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

HULU TERENGGANU - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menegaskan perkhidmatan jalur lebar di negara ini merupakan antara terbaik di rantau ini.

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Jailani Johari berkata, kerajaan menerusi SKMM mengamalkan dasar penyediaan perkhidmatan jalur lebar termasuk rangkaian 4G yang lebih meluas dan menyeluruh sehingga ke kawasan pendalaman berbanding negara-negara jiran.

Beliau berkata, kerja-kerja menaiktaraf perkhidmatan rangkaian 3G ke 4G sedang berjalan rancak di seluruh negara.

"Kita menyasar 95 peratus kawasan di seluruh negara bakal dilengkapi dengan perkhidmatan jalur lebar menjelang tahun 2025 berbanding 84.5 peratus pada masa ini.

"Kita tidak boleh bandingkan dengan Singapura kerana Malaysia jauh lebih besar dari segi saiz dan kepadatan penduduk. Vietnam pula lebih menumpukan kawasan bandar raya untuk rangkaian 4G berbanding kita yang lebih menyeluruh hingga ke luar bandar," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kajian Open Signal berpengkalan di Britain yang mendapati rangkaian 4G Malaysia jauh lebih lambat berbanding Singapura (44.32 Mbps) Vietnam (21.49 Mbps), Brunei (17.48 Mbps) dan Myanmar (15.56 Mbps).


Begitupun laporan sama menunjukkan kelajuan 4G di negara ini pada tahun lalu telah meningkat kepada 14.83 Mbps berbanding 14.35 Mbps pada tahun 2016. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment