Translate

Friday, December 22, 2017

Pulau Redang bakal terima mesin pelupusan sampah mesra alam

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Masalah pengurusan sampah dan sisa pepejal lebih 2,000 penduduk Pulau Redang dekat sini bakal selesai tidak lama lagi menerusi penggunaan mesin pelupusan mesra alam yang dijangka beroperasi sepenuhnya pada tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesejahteraan Bandar Terengganu, Datuk Mohd. Jidin Shafie berkata, mesin pelupusan sampah terbabit berfungsi membakar sampah tanpa mengeluarkan asap.

Beliau berkata, mesin yang menggunakan teknologi China itu juga mampu menghasilkan baja dan gas metana masing-masing bagi kegunaan pertanian dan pembekalan tenaga elektrik daripada sisa pembakaran sampah berkenaan.

"Mesin pelupusan sampah mesra alam ini bukan menjana pendapatan kerajaan negeri menerusi penghasilan baja dan gas metana malah menjimatkan ruang dan memanjangkan jangka hayat pusat pelupusan sampah.


"Sebelum ini, sampah dari Pulau Redang perlu di hantar ke tanah besar (Kuala Terengganu) untuk dilupuskan dengan menaiki pengangkutan air iaitu bot," katanya selepas merasmikan program Hias Bandar anjuran Majlis Bandaraya Kuala Terengganu di Dataran Bangau, Batu Burok di sini hari ini. - K! ONLINE 

No comments:

Post a Comment