Translate

Monday, December 4, 2017

Gelombang kedua banjir dijangka Jumaat ini

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) telah bersiap siaga untuk menghadapi kemungkinan gelombang kedua banjir terutama di Pantai Timur yang dijangka berlaku pada Jumaat ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, berdasarkan ramalan kaji cuaca, fenomena air pasang besar dijangka bakal berlaku di perairan negara pada bermula pada hari tersebut.

Beliau berkata, Jabatan Meterologi Malaysia juga telah mengeluarkan amaran cuaca peringkat kuning dengan jangkaan hujan lebat bakal melanda Kelantan, Terengganu, Pahang dan sebahagian Johor dari 7 hingga 10 Disember ini.

"Kita telah bersiap siaga untuk menghadapi banjir (gelombang kedua) pada bila-bila masa terutama sewaktu fenomena air pasang pada 8 Disember ini. Jika perlu, mangsa banjir di lokasi terlibat perlu dipindahkan di pusat pemindahan seawal 7 Disember (ini).


"Nadma dan jentera agensi lain yang terlibat dalam pengurusan banjir sentiasa berada di lapangan bagi memastikan kelancaran proses pemindahan penduduk yang menjadi mangsa banjir terbabit," katanya selepas melakukan tinjauan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan Kompleks Gong Badak di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment