Translate

Thursday, November 9, 2017

Suami isteri dan tauke bot nelayan Vietnam didakwa rasuah APMM

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Pasangan suami isteri dan seorang tauke bot nelayan warga Vietnam dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan merasuah Pengarah Pengkalan Maritim Kemaman sebanyak RM100,000 pada Ahad lalu.
Tran Van Seng, 48, yang merupakan tauke bot nelayan Vietnam membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Mohamad Haldar Abdul Aziz.
Jurubahasa sambilan, Sa Ly Hah, 29, yang merupakan warganegara Vietnam dan suaminya, Abd. Rauf Mohamad, 36, pula membuat pengakuan tidak bersalah atas pertuduhan sama.
Berdasarkan pertuduhan, ketiga-tiga tertuduh didakwa memberi suapan RM100,000 kepada Pegarah Pengkalan Maritim Kemaman, Leftenan Komander Maritim Muhammad Rezal Kamal Bashah sebagai dorongan untuk melepaskan dua bot nelayan Vietnam yang dirampas Maritim Malaysia (APMM).
Perbuatan itu didakwa dilakukan di Restoran Kampung Meraga Beris, Resort World Kijal, Kemaman pada pukul 12.50 tengah hari, 5 November lalu.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment