Translate

Wednesday, September 13, 2017

Terengganu lancar tabung kemanusiaan dan skuad sukarelawan bantu Rohingya

KUALA TERENGGANU - Kerajaaan negeri Terengganu akan melancarkan Tabung Kemanusiaan Rohingya bagi membantu etnik monoriti Islam berkenaan yang sedang ditindas di Myanmar.
Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, tabung kemanusian berkenaan yang akan dilancarkan pada masa terdekat sebagai saluran kepada rakyat negeri ini untuk menghulurkan bantuan terhadap komuniti Rohingya.
Beliau berkata, skuad Sukarelawan TTB (Transformasi Terengganu Baharu) yang bersedia untuk menawarkan bantuan kemanusiaan kepada komuniti Rohingya juga akan ditubuhkan tidak lama lagi.
"Skuad sukarelawan itu terbuka kepada semua rakyat negeri ini yang berminat dan bersimpati dengan nasib etnik Rohingya.
"Kita bersedia untuk menghantar (skuad Sukarelawan TTB) untuk melakukan bantuan kemanusiaan ke Bangladesh secepat mungkin sekiranya mendapat kebenaran pihak berkenaaan termasuk Kementerian Luar Negeri (Wisma Putra)," katanya kepada pemberita.
Terdahulu, beliau ditemui selepas menyampaikan Wang Pendahuluan Diri kepada enam pelajar tajaan Yayasan Terengganu ke Universiti Nottingham, Britain di Wisma Darul Iman di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment