Translate

Thursday, September 28, 2017

Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar mahu perkenal sistem pembalakan mesra alam

Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KEMAMAN - Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar mahu memperkenalkan sistem pembalakan lebih mesra alam, 'log fisher' ke seluruh negara pada masa terdekat.
Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, menerusi penggunaan log fisher, kayu balak yang telah ditebang akan dikeluarkan dengan menggunakan rantai oleh mesin khas.
"Hanya satu jalan besar akan dibina dan ia tidak memerlukan penggunaan jentera berat seperti jentolak seperti kaedah pembalakan konversional pada waktu ini.
"Kaedah log fisher telah dilaksanakan di Terengganu dan Sarawak atas inisiatif kerajaan negeri masing-masing sebelum ini dan ia terbukti telah berjaya mentransformasikan sektor pembalakan yang lebih mesra alam," katanya kepada pemberita di Hutan Simpan Kuala Kemaman, Bakau Tinggi di sini hari ini.
Beliau berkata demikian selepas merasmikan sambutan Hari Hutan Antarabangsa dan Hari Konservasi Hutan Paya Laut peringkat kebangsaan.
Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Teknologi Hijau Terengganu, Rosli Othman, Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia, Datuk Nor Akhirrudin Mahmud dan Ahli Parlimen Kemaman, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment