Translate

Saturday, September 30, 2017

APMM gagalkan tindakan lanun rampas kapal dagang bawa diesel RM7 juta


KUALA TERENGGANU - Maritim Malaysia (APMM) berjaya mengagalkan tindakan sekumpulan 10 lanun dipercayai warga Indonesia untuk melarikan sebuah kapal dagang, MT MGT1 yang membawa 2.2 juta minyak diesel bernilai RM7 juta di perairan Terengganu dekat sini hari ini.
Kapal tangki berasal dari Thailand membawa 14 kru yang dijadual membawa bahan api tersebut ke selatan tanah air berjaya dikesan semula oleh sepasukan penguat kuasa APMM pada kedudukan kira-kira tiga bati nautika dari Pulau Yu Besar berhampiran Pulau Redang dekat sini pada 2.05 pagi.
Ketua Pengarah APMM, Laksamana Datuk Zulkifli Abu Bakar berkata, sebelum itu, kehilangan kapal dagang tersebut dikesan APMM Wilayah Timur selepas menerima maklumat daripada sistem identifikasi auto (AIS) pada pukul 5 petang semalam.
"Pasukan tindakan khas (PTK) APMM yang menaiki helikopter Agusta Westland 139 telah diarahkan untuk mengesan kedudukan kapal dagang yang telah dirampas kumpulan lanun itu.
"Kapal terbabit kemudiannya telah dijumpai bersama sebuah kapal tanpa identiti dan sebuah bot pancung disyaki milik lanun terbabit pada kedudukan 37 batu nautika timur laut Pulau Tenggol, Dungun pada pukul 2.05 pagi," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Maritim Daerah Kuala Terengganu di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment