Translate

Tuesday, September 26, 2017

31,267 pokok cili dituai secara serentak di Terengganu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Seramai 17 petani Terengganu menjayakan program penuaian pokok cili terbanyak secara serentak untuk rekod Malaysia Book of Records anjuran Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) hari ini.
Ketua Seksyen Hortikultur Jabatan Pertanian Terengganu, Noaini Mamat berkata, rekod yang dilakukan sempena sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan tersebut menyasarkan satu juta pokok cili ditunai secara serentak di seluruh negara.
Beliau berkata, program tersebut turut melibatkan 31,267 pokok cili pelbagai variasi seperti cili kulai, minyak dan solok milik 17 petani bimbingan Jabatan Pertanian Terengganu yang terdapat di semua lapan daerah di seluruh negeri.
"Kesemua cili yang matang tersebut dituai secara serentak pada hari ini (semalam). Hasilnya akan dikumpulkan dan di bawa ke sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan kebangsaan di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), Serdang untuk pengiktirafan MBOR," katanya.
Beliau ditemui selepas menyaksikan proses penuaian 3,657 pokok cili di kebun cili milik Che Wan Mohd. Saidi Che Wan Sulong di Kampung Raja, Tepoh dekat sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment