Translate

Wednesday, September 20, 2017

11 lanun Indonesia rompak kapal tangki Thailand dipenjara 16 tahun

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan KAMARIAH KHALIDI

KUALA TERENGGANU - Seorang ketua lanun dan 10 konco-konconya dijatuhi hukuman penjara selama 16 tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas mengaku bersalah merompak sebuah kapal tangki membawa minyak diesel bernilai RM7 juta pada awal bulan ini.
Tujuh daripada 11 tertuduh terbabit yang berusia dalam lingkungan 31 hingga 46 tahun turut dikenakan lima sebatan manakala empat lain termasuk ketua lanun, Heinrick Piterson Parera, 59, terlepas daripada hukuman berkenaan berikutan faktor usia.
Heinrick Piterson membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Mohammad Haldar Abdul Aziz.
Tertuduh didakwa bersubahat untuk merompak secara berkumpulan kapal MT MGT-1 milik syarikat Marine Global Transport yang berpangkalan di Thailand dengan bersenjatakan pisau dan parang bersama 10 tertuduh lain dan tiga yang masih bebas di perairan Terengganu pada 6 September lalu.
Dia didakwa melakukan perbuatan itu di sebuah hotel bajet di Larkin, Johor Bahru, Johor pada pukul 8.30 malam, 6 September lalu dan didakwa mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan, Seksyen 395 dan Seksyen 397 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.
Sementara itu, 10 tertuduh lain iaitu Anne Raja, 40, Kreston Muhaling, 40, La Abu, 43, Badiun, 46, Meidy Hermanus Wajongkere, 47, Rollan Kapahese, 38, Oktemi Supri, 31, Arsito Mohd. Hardi, 52, Bram Ali, 54 dan Lurther Marnis Zachawerus, 51, pula turut membuat pengakuan bersalah merompak kapal tangki tersebut di hadapan Hakim Rofiah Mohamad. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment