Translate

Friday, August 4, 2017

TTAS bantu graduan menganggur

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri Terengganu akan melancarkan program Skim Siswazah Pelancongan Terengganu (TTAS) bagi melatih graduan kelahiran negeri itu dalam industri pelancongan.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman (gambar ke­cil) berkata, pengenalan skim baharu terbabit merupakan inisiatif kerajaan negeri untuk membantu graduan tempatan memperoleh peluang pekerjaan.

Beliau berkata, ia juga merupakan pendekatan serampang dua mata bagi memenuhi permintaan tenaga kerja dalam industri pelancongan tempatan yang semakin berkembang pada masa ini.

“TTAS terbuka kepada graduan kelahiran Terengganu yang masih belum memperoleh pekerjaan tetap, berminat dalam bidang pelancongan dan mestilah fasih sekurang-kurangnya dalam bahasa Inggeris.

“Mereka yang terpilih akan menjalani kursus bagi persijilan dalam bidang pelancongan selama enam bulan sebelum ditempatkan sebagai pelatih di syarikat atau pusat berkaitan industri di negeri ini selama enam bulan lagi,” katanya kepada Kosmo! di sini baru-baru ini.

Ahmad Razif berkata, kerajaan negeri memperuntukkan RM500,000 untuk kursus persijilan skim tersebut, manakala syarikat pelancongan akan membayar elaun RM1,000 sewaktu pelatih menjalani latihan praktikal.

Menurut beliau, graduan terbabit berpeluang untuk diserapkan sebagai kakitangan tetap di syarikat dan pusat berkaitan pelancongan di ne­geri tersebut sebaik selesai menjalani program berkenaan.

No comments:

Post a Comment