Translate

Friday, August 11, 2017

RM1.5 juta hasil laut dirampas

KEMAMAN – Maritim Malaysia (APMM) berjaya menahan dua bot nelayan warga Vietnam yang disyaki menceroboh perairan negara untuk menangkap ikan secara haram kira-kira 105 batu nautika dari Kuala Kemaman dekat sini kelmarin.

Dalam serbuan pada pukul 9.30 pagi itu, dua tan ikan dan satu tan sotong kering berjaya dirampas bersama 10,000 liter minyak diesel di dalam kedua-kedua bot nelayan berkenaan yang nilainya dianggarkan RM1.5 juta.

Pengarah Pangkalan Maritim Kemaman, Muhamad Rezal Kamal Bashah berkata, sebuah kapal peronda APMM telah terserempak dengan dua bot nelayan Vietnam terbabit sewaktu mengadakan rondaan sempena Ops Pagar Laut di perairan itu.

“Sebaik menyedari kehadiran kapal peronda APMM, suspek-suspek cuba melarikan diri dengan memecut laju bot mereka selain memotong tali pukat yang sedang dilabuhkan.

“Begitupun, kapal peronda APMM bertindak cekap memintas kedua-dua bot itu tidak lama kemudian,” katanya.

Muhamad Rezal berkata, seramai 24 nelayan termasuk dua tekong yang berusia dalam lingkungan 15 hingga 52 tahun berjaya ditahan dalam serbuan berkenaan.

Menurut beliau, sebanyak tiga ekor anjing yang berada di dalam bot nelayan berkenaan turut dirampas dan kesemuanya ditunda ke Pangkalan Maritim Kuala Kemaman dekat sini.

“Pemeriksaan mendapati kesemua nelayan Vietnam terbabit tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah dan permit untuk menangkap ikan daripada Jabatan Perikanan.

“Mereka ditahan reman selama 14 hari untuk membantu siasatan mengikut Akta Perikanan 1985 dan Akta Imigresen 1959/1963,” katanya.

No comments:

Post a Comment