Translate

Wednesday, August 9, 2017

Penuntut UMS maut, lima cedera

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan TOREK SULONG

BESUT – Seorang penuntut Universiti Malaysia Sabah (UMS) maut selepas bot yang dinaiki bersama 14 pelajar lain terbalik di perairan Besut berhampiran Pulau Rhu, kira-kira lima kilometer dari Jeti Kuala Besut dekat sini semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 12.20 tengah hari itu, mangsa, Nurnasibah Husna Ibrahim, 21, dari Kampung Alor Pasir, Pasir Puteh, Kelantan bersama kumpulan pelajar lain dikatakan dalam perjalanan pulang ke Jeti Kuala Besut dari Pulau Perhentian selepas menghadiri satu program kepimpinan di pulau tersebut sejak kelmarin.

Difahamkan, mereka merupakan sebahagian daripada 60 pelajar kelahiran Kelantan dari universiti seluruh negara yang mengikuti kursus Kepimpinan Pemimpin Muda Mahasiswa Kelantan (Himsak) di Universiti Malaysia Kelantan, Pengkalan Chepa, Kota Bharu sejak Jumaat lalu.

Aktiviti dua hari satu malam di Pulau Perhentian itu merupakan sebahagian daripada tentatif program kursus yang dikhususkan kepada pemimpin pelajar kelahiran Kelantan dari universiti seluruh negara.
Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Mohd. Zamri Mohd. Rowi berkata, mangsa meninggal dunia selepas terperangkap di dalam bot yang terbalik manakala lima penumpang lain mengalami kecederaan.

“Sewaktu menghampiri Pulau Rhu kira-kira lima kilometer dari Jeti Kuala Besut, bot yang mereka naiki tiba-tiba mengalami masalah enjin sebelum ia berputar dan terbalik.

“Insiden itu menyebabkan kesemua penumpang yang lengkap memakai jaket keselamatan termasuk pemandu bot terjatuh ke dalam laut,” katanya di sini semalam.

Menurut beliau, ke­semua mangsa kemudian diselamatkan oleh beberapa bot lain yang kebetulan berada tidak jauh dari lokasi kejadian.

Katanya, mayat mang­sa telah dihantar ke Unit Forensik Hospital Besut untuk dibedah siasat manakala lima pelajar lain yang cedera dirawat di hospital yang sama.

Sementara itu, ibu Nurnasibah, Rosnani Abdullah, 46 berkata, anaknya yang merupakan Naib Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UMS merupakan anak sulung daripada empat beradik dan pelajar semester ke­dua di universiti berkenaan.

Katanya, arwah begitu teruja dalam menyertai program berkenaan dan tidak sabar untuk bertemu dengan nenenknya di Binjai, Kota Bharu.

No comments:

Post a Comment