Translate

Tuesday, August 8, 2017

Penganjur pesta durian perlu jujur

KUALA TERENGGANU – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani meminta penganjur program pesta makan durian agar memaklumkan jenis dan lokasi asal bekalan raja buah yang dibawa kepada pengguna.
Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, maklumat itu penting bagi memastikan pengguna tidak berasa tertipu apabila terbeli buah durian yang tidak masak sepenuhnya.

“Maklumat itu penting. Durian Thailand tidak sama dengan durian kita (tempatan). Durian kita yang jatuh (gugur) diambil untuk jualan manakala durian Thailand yang masih mentah dipetik dari pokok.

“Durian yang dipetik memerlukan masa untuk masak. Ini perlu dimaklumkan kepada pengguna,” katanya ketika mengulas kemarahan ribuan pengunjung program Kendurian Makan Sampai Pengsan di Dataran Kemerdekaan, Shah Alam, Selangor kelmarin.

Pengunjung itu kempunan apabila 15 tan metrik buah didapati tidak masak sepenuhnya.

Ahmad Shabery tidak menolak kemungkinan ada segelintir penganjur yang mengambil kesempatan membekalkan buah durian dari negara jiran kerana harganya yang lebih murah.

“Mungkin ada orang yang mengambil kesempatan ter­hadap pengguna dengan membawa durian dari luar (negara) misalnya durian Thailand yang tidak sama dengan durian kita (tempatan),” katanya.

Menurut beliau, sejak akhir­akhir ini harga durian kampung dan D34 didapati me­ningkat sedikit di pasaran.

Katanya, kenaikan itu adalah kesan daripada harga durian Musang King yang semakin mahal.

No comments:

Post a Comment