Translate

Thursday, August 10, 2017

Peladang Muda pikat belia ceburi pertanian

KUALA TERENGGANU – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MoA) menubuhkan Peladang Muda sebagai inisiatif untuk menggalakkan lebih ramai golongan belia untuk menceburi sektor pertanian.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, Peladang Muda tersebut juga akan menjadi platform kepada 124,000 peladang dan petani berusia 40 tahun ke bawah di seluruh negara untuk menyuarakan pandangan dan idea baharu bagi kemajuan industri pertanian.

“Kita mahu memberikan pilihan kepada anak muda untuk menjadikan pertanian sebagai salah satu bidang yang boleh diceburi sesuai dengan kehendak dan cita rasa mereka yang mengikut peredaran zaman.

“Peladang Muda ini juga bakal jadi penggerak kepada agenda permodenan aktiviti pertanian yang berasaskan Internet of Things (Internet Saling Berhubung) menggunakan gajet moden,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan watikah Pengerusi Penaja Peladang Muda Kebangsaan kepada Datuk Ahmad Mukhriz Ahmad Fuad pada majlis pelancaran sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan ke-42 di sini semalam.

Turut hadir Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang, Tan Sri Zai­nal Dahalan.

No comments:

Post a Comment