Translate

Sunday, August 6, 2017

Ombak kuat dan angin kencang sukarkan pencarian tiga nelayan hilang

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan EZZUAN AHMAD

DUNGUN - Ombak kuat dan angin kencang yang melanda perairan Dungun telah menyukarkan operasi mencari dan menyelamat tiga nelayan yang dikhuatiri lemas selepas bot fiber yang dinaiki mereka terbalik pada Rabu lalu.
Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail berkata, operasi mencari dan menyelamat hari ketiga hari ini gagal menemui baki tiga nelayan yang masih hilang iaitu Che Mohd. Afendi Che Ismail, 34; Mohamad Zawawi Mohamed, 17, dan Abdul Wahab Zakaria, 44.
"Keadaan laut yang bergelora tidak membolehkan skuad penyelam skuba melakukan selaman. Oleh itu, misi pencarian hari ini (semalam) lebih tertumpu pada pencarian di permukaan air dan tepi pantai.
"Begitu pun kawasan pencarian telah diperluaskan sehingga 52 kilometer persegi dari Tanjung Jara hingga Teluk Mayat di sini dengan menggunakan lima bot penunda," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian di sini hari ini.
Kosmo! hari ini melaporkan mayat Mohd. Nazri Yaakob, 37, yang merupakan salah seorang nelayan yang hilang telah ditemui terapung kira-kira 300 meter dari lokasi bot fiber dinaiki mereka terbalik.
Sebelum itu, keempat-empat mangsa termasuk Mohd. Nazri yang sudah 22 hari berada di laut dalam untuk menjalankan aktiviti penangkapan ikan dikhuatiri lemas selepas bot fiber dinaiki mereka terbalik dipukul ombak kuat sewaktu menghampiri Jeti Kuala Dungun di muara Sungai Dungun.
Seorang lagi mangsa iaitu Mohd. Shazrin Yaakob, 33, terselamat selepas berjaya berenanag melawan arus selama dua jam sebelum sampai ke daratan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment