Translate

Tuesday, August 15, 2017

Dua kapal kargo Vietnam tangkap ikan secara haram ditahan APMM

Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KUALA TERENGGANU - Maritim Malaysia (APMM) berjaya menahan dua kapal kargo Vietnam yang disyaki melakukan aktiviti penangkapan ikan secara haram di perairan negara baru-baru ini.
Sebuah kapal maritim APMM yang sedang melakukan rondaan telah terserempak dengan kedua-dua kapal kargo tersebut dalam keadaan mencurigakan pada kedudukan kira-kira 25 batu nautika dari perairan Kuala Terengganu pada pukul 1.50 petang, Jumaat lalu.
Pengarah Maritim Terengganu, Zainolabidin Jusoh berkata, sewaktu didekati kapal maritim APMM, kedua-dua kapal kargo terbabit didapati dalam keadaan merapat bagi melakukan aktiviti penangkapan ikan secara patrol yang telah diharamkan mengikut undang-undang negara ini.
"Salah sebuah kapal kargo terbabit melepaskan pukat sebelum memecut laju untuk melepaskan diri daripada ditahan pasukan penguat kuasa APMM tetapi berjaya dipintas pada kedudukan 37 batu nautika dari perairan Kuala Terengganu kira-kira sejam kemudian.
"Pemeriksaan mendapati kedua-dua kapal kargo Vietnam tersebut tidak mempunyai permit sah dan lesen perkapalan dalam negeri untuk berada di perairan negara," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Maritim Terengganu di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment