Translate

Thursday, August 10, 2017

20 pelajar kolej vokasional buli junior yang dituduh sombong

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Seramai 20 pelajar Kolej Vokasional Wakaf Tembusu di Kuala Nerus bertindak seperti gengster apabila didakwa membelasah tiga rakan seasrama dalam dua insiden berasingan pada malam Isnin dan awal pagi kelmarin.

Dua daripada tiga mangsa buli berkenaan cedera teruk sehingga terpaksa menerima rawatan di Wad Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini akibat kecederaan dan lebam pada kepala, badan dan kaki.

Dalam insiden pertama pada pukul 10.30 malam Isnin lalu, Muhammad Luqman Hakim Mohd. Shukri, 17, dibelasah sekumpulan 15 pelajar di surau dan bilik asrama sehingga luka dan lebam teruk pada belakang badan.

Dia yang merupakan pelajar tahun dua jurusan Teknologi Elektronik mendakwa, kejadian mungkin berpunca daripada pertengkaran dan ejek-mengejek dengan salah seorang pelajar beberapa bulan lalu.

“Pelajar itu dengan rakan-rakan tiba-tiba memukul dan menendang saya di surau sebelum menyambungnya di bilik asrama,” ceritanya kepada pemberita.

Terdahulu dia dan dua mangsa buli lain diziarahi Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sains, Teknologi dan Transformasi Kerajaan Terengganu, A. Latiff Awang dan Pengarah Pendidikan negeri, Shafruddin Ali Hussin.

Sementara itu, Ahmad Zikrill A’zim Hasbullah dan Wan Ahmad Faris Wan Zakaria yang kedua-duanya berusia 16 tahun serta merupakan pelajar tahun pertama jurusan Teknologi Elektronik mendakwa menjadi mangsa buli senior dalam peristiwa kedua pada pukul 1.30 pagi kelmarin.

Ahmad Zikrill mendakwa, dia yang sedang tidur tiba-tiba diselubung dengan selimut sebelum dibelasah dan ditendang bertubi-tubi oleh sekumpulan senior.

“Tidak cukup dengan itu, saya diminta bergusti dengan rakan sebilik, Wan Ahmad Faris,” katanya lagi.

Ahmad Zikrill yang merupakan seorang atlet boling mendakwa kumpulan pelajar senior membulinya kerana dituduh sombong.

Sementara itu, A. Latiff berkata, beliau kesal dan memandang serius kejadian buli yang merupakan insiden ketiga melibatkan kolej vokasional yang sama.
Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Idris Abd. Rafar mengesahkan 15 pelajar kolej vokasional terbabit yang disyaki sebahagian daripada suspek kes buli telah ditahan reman selama empat hari sehingga Sabtu ini.

Beliau berkata, perintah reman itu dikenakan Pendaftar Mahkamah Majistret, Roszita Md. Saat dan kesemua suspek disiasat mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh.

Difahamkan, sebahagian daripada 15 suspek yang direman terlibat dalam kedua-dua kes buli terbabit dan baki pelajar yang membelasah ketiga-tiga mangsa dijangka dapat dikesan dalam masa terdekat.

No comments:

Post a Comment