Translate

Thursday, July 27, 2017

Lukisan mural rumah kedai Jalan Banggol tarikan terbaharu di Kuala Terengganu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Bandar raya Kuala Terengganu kini mempunyai satu lagi tarikan pelancongan terbaharu iaitu lukisan mural berkonsepkan Wajah Tradisional Terengganu pada dinding deretan 13 unit premis rumah kedai di Jalan Banggol di sini.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kesejahteraan Bandar negeri, Datuk Mohd. Jidin Shafee berkata, kesemua lukisan mural pada setiap premis terbabit telah disiapkan oleh sekumpulan penggiat seni mural tempatan dalam tempoh sebulan bermula awal Ramadan lalu.
"Program melukis mural di bangunan lama berketinggian antara empat dan lima tingkat itu tersebut yang bukan sahaja menceriakan pesekitaran bandar raya ini malah menjadi tarikan di kalangan pelancong mendapat sokongan pihak swasta seperti dengan penajaan penuh sebanyak RM77,000.
"Ia merupakan sebahagian daripada program Seni Hias Bandar bertujuan menceriakan struktur bandar di dalam kawasan pentabdiran Majlis Bandaraya Kuala Terengganu yang telah dilancarkan sejak tahun 2015," katanya selepas merasmikan lukisan mural tersebut di sini hari ini.
Turut hadir Datuk Bandar Kuala Terengganu, Mohd. Zulkifli Abu Bakar. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment