Translate

Saturday, July 1, 2017

36 PATI diberkas Ops Ikrar di Terengganu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

MARANG - Seramai 36 warga asing dipercayai Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) berjaya diberkas dalam Ops Ikrar yang diadakan di dua tapak pembinaan di Batu Burok, Kuala Terengganu dan Binjai Rendah, Marang hari ini.


Penolong Pengarah Jabatan Imigresen Terengganu, Azlinawati Mohd. Zulbi berkata, mereka merupakan antara 65 pekerja asing yang telah diperiksa di lokasi-lokasi berkenaan pada hari pertama pelaksanaan E-Kad.
"Mereka yang ditahan disyaki melakukan kesalahan imigresen seperti tiada dokumen pengenalan diri, menetap di negara ini melebihi tempoh dibenarkan dan tidak mempunyai permit kerja yang sah.
"Kes disiasat mengikut Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 (Pindaan 2002) selain melanggar syarat pas lawatan mengikut Peraturan 39(b) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963," katanya kepada pemberita selepas mengetuai Ops Ikrar di Binjai Rendah, Marang, Terengganu hari ini.
Dalam perkembangan sama, Azlinawati memberitahu, seramai 1,836 PATI dan 416 majikan telah membuat permohonan E-Kad di negeri ini sehingga 12 tengah malam tadi.
Menurut beliau, sebanyak 35 permohonan telah ditolak dan dianggarkan Terengganu mempunyai sebanyak 2,000 PATI. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment