Translate

Sunday, June 11, 2017

Sindiket jual mercun makin menjadi

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan YATIMIN ABDULLAH

TUMPAT – Aktiviti penyeludupan mercun dan bunga api import dari negara jiran seolah-olah tidak bernoktah di negeri ini, malah sebaliknya semakin menjadi-jadi sepanjang Ramadan.

Pun begitu, taktik mereka tidak cukup bijak apabila jenayah yang dirancang berjaya dihidu pihak berkuasa.

Selepas mematahkan cubaan menyembunyikan bahan letupan itu di Kampung Chengal Batu, Pasir Puteh, Ahad lalu, pihak berkuasa sekali lagi berjaya menghalang penjualan 1,260 buah kotak mercun roket dan 102 buah kotak pelbagai jenis mercun di Kampung Derdap, Pengkalan Kubor di sini semalam.

Pegawai Pemerintah Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Tiga Pengkalan Kubor, Asisten Superintendan Ahmad Amri Abd. Rahman berkata, pihaknya yang membuat intipan sempat memantau pergerakan anggota sindiket memunggah barangan dari bot ke dalam sebuah kenderaan di tebing sungai.

“Sebaik menyedari kehadiran anggota PPM, suspek terus melarikan diri ke negara jiran menggunakan bot,” katanya pada sidang akhbar di Markas Operasi PPM Wilayah Tiga Pengkalan Kubor di sini semalam.

Hasil pemeriksaan lanjut ke atas kenderaan itu membawa kepada penemuan mercun yang dipercayai dibawa masuk dari sempadan yang dianggarkan bernilai RM10,000.

“Kita tidak menolak kemungkinan mercun ini dibawa masuk bagi memenuhi pasaran tempatan menjelang sambutan hari raya,” ujarnya.
Sementara itu, di Kuala Terengganu, Terengganu, polis merampas ribuan mercun dan bunga api pelbagai jenis yang dianggarkan bernilai kira-kira RM40,000 dalam tiga serbuan di bandar ini dan Kuala Nerus bermula pada Sabtu hingga semalam.

Antara jenis mercun dan bunga api yang dirampas ialah mercun bola, mercun papan, mercun mancis, Magic Boom, Sky Thunder dan Magical Shot.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Idris Abdul Rafar berkata, serbuan pertama melibatkan penahanan dua lelaki berusia 17 dan 24 tahun di Bazar Ramadan Pekan Batu Enam, Kuala Nerus pada Sabtu lalu.

Dalam serbuan pada pukul 6.35 petang itu, bungkusan hitam yang dibawa didapati mengandungi mercun dan bunga api yang dianggarkan bernilai RM600.

“Dalam serbuan kedua, kami menahan seorang lelaki berusia 30 tahun di sebuah rumah di Kampung Padang, Gong Tok Nasek di sini pada pukul 2.28 pagi semalam (kelmarin).

“Pemeriksaan di dalam sebuah bilik di dalam rumah tersebut menjumpai sebuah kotak yang mengandungi bermacam-macam jenis mercun dan bunga api bernilai hampir RM4,000,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu di sini semalam.

Idris berkata, seorang lagi suspek berusia 46 tahun pula ditahan sewaktu sedang memandu sebuah van jenis Toyota Hiece dalam keadaan mencurigakan di Jalan Kampung Tok Mohor di sini pada pukul 4.15 pagi semalam.

Menurut beliau, pemeriksaan di dalam van tersebut menjumpai 15 guni dan enam kotak yang mengandungi mercun dan bunga api dianggarkan bernilai RM8,000.

“Lelaki yang berasal dari Kampung Banggol Air Lileh, Kuala Nerus tersebut telah ditahan untuk membantu siasatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment