Translate

Wednesday, June 14, 2017

Krisis Qatar tidak jejas ibadat haji

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS – Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) memberi jaminan urusan pelaksanaan ibadah haji 33,000 jemaah negara ini tidak akan terjejas biarpun rantau Asia Barat kini dilanda krisis selepas enam negara rantau itu termasuk Arab Saudi memutuskan hubungan diplomatik dan kerjasama ketenteraan dengan Qatar pada Isnin lalu.

Pengerusi Tabung Haji, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, pihaknya sentiasa memantau perkembangan terbaharu tersebut dan telah membuat persiapan rapi bagi memastikan kelancaran penghantaran jemaah terbabit tidak terganggu.

“Kita tidak nampak isu Asia Barat ini akan memberi masalah mahupun gangguan kepada jemaah haji kita. Penerbangan pertama dijangka berlepas pada 24 Julai depan diikuti penerbangan terakhir pada 24 Ogos depan.

“Tabung Haji mempunyai pengalaman luas dalam melaksanakan tanggungjawab. Kita akan memastikan kelancaran dan keselamatan setiap jemaah sepanjang musim haji,” katanya ketika ditemui selepas program Ziarah Kasih Ramadan Parlimen Kuala Nerus di sini malam kelmarin.

Majlis penyampaian bantuan zakat kepada 1,000 asnaf anjuran Yayasan Tabung Haji tersebut turut dihadiri Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman.

Sehubungan itu, Abdul Azeez menasihatkan bakal jemaah haji negara ini agar tidak perlu gusar dan bimbang dengan pergolakan yang sedang berlaku di rantau Asia Barat  terbabit.

Menurut beliau, bakal jemaah tersebut hanya perlu mematuhi arahan yang bakal ditetapkan oleh petugas Tabung Haji sewaktu berada di Tanah Suci kelak.

“Apa yang lebih mustahak jemaah haji kita menumpukan sepenuh perhatian terhadap ibadah sepanjang di Tanah Suci nanti,” katanya.

Kosmo! kelmarin melaporkan enam buah negara Asia Barat iaitu Arab Saudi, Mesir, Bahrain, Emiriyah Arab Bersatu, Yemen dan Libya sebulat suara memutuskan hubungan diplomatik dan kerjasama ketenteraan dengan Qatar yang didakwa menaja aktiviti keganasan dan ekstremisme.

No comments:

Post a Comment