Translate

Tuesday, June 20, 2017

Kes ingkar perintah nafkah anak meningkat di Terengganu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kes ingkar perintah nafkah anak yang dikeluarkan Mahkamah Syariah semakin menunjukkan peningkatan di Terengganu dengan 172 kes dilaporkan pada tahun lalu.
Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Terengganu, Roslee Daud berkata, ia merupakan peningkatan kira-kira 65.4 peratus berbanding 104 kes yang telah dicatatkan pada tahun 2010.
"Sebanyak 874 kes ingkar perintah nafkah yang diadukan kepada Bahagian Sokongan Keluarga Jabatan Kehakiman Syariah Terengganu dari tahun 2010 hingga 2016.
"Ini jelas menunjukkan masalah ingkar perintah pembayaran nafkah ini telah menjadi semakin berat. Saya sebagai Exco yang bertanggungjawab mengambil berat dan memandang serius isu keingkaran bapa terhadap pembayaran nafkah anak ini," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau berkata demikian selepas menyampaikan Bantuan Pendahuluan Nafkah Siri 1/2017 kepada 78 ibu tunggal pada majlis yang turut dihadiri Ketua Hakim Syarie Terengganu, Wan Mohd. Zakri Wan Mohd. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment