Translate

Thursday, June 22, 2017

Gadis buat suntikan tanpa tauliah

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Tindakan berani seorang gadis lepasan Pusat Giat Mara memberi perkhidmatan suntikan kecantikan tanpa tau­liah dan menggunakan produk tidak berdaftar terbongkar selepas dia ditahan penguat kuasa Bahagian Farmasi Jabatan Kesihatan Terengganu sewaktu merawat seorang pelanggan di sebuah inap desa di Chukai, Kemaman baru-baru ini.

Dalam serbuan pukul 10.30 pagi pada 17 Mei lalu itu, seba­nyak 16 produk suntikan terbabit yang dianggarkan bernilai lebih RM13,000 milik suspek berusia awal 20-an turut telah dirampas.

Pengarah Kesihatan Terengganu, Dr. Mohammad Omar berkata, siasatan awal mendapati gadis terbabit yang berasal dari Perlis telah mengiklankan perkhidmatan suntikan kecantikan tersebut menerusi media sosial seperti Instagram miliknya yang mempunyai pengikut me­lebihi 10,000 orang.

“Difahamkan suspek yang mengikuti kursus kecantikan di sebuah Pusat Giat Mara mempunyai asas untuk melakukan suntikan dan dia telah menjalankan perkhidmatan suntikan kecantikan tidak berdaftar itu secara bergerak dari satu tempat ke satu tempat seperti Kedah, Perak, Kuala Lumpur, Johor dan Kuantan untuk mengaburi mata pihak berkuasa.

“Modus operandinya ialah meminta bakal pelanggan yang biasanya terdiri daripada individu obses kecantikan membayar wang pendahuluan secara pindahan secara talian sebelum melangsaikan pembayaran penuh secara tunai sewaktu temujanji,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Mohamad berkata, antara pakej suntikan kecantikan yang ditawarkan suspek ialah Vitamin C, Putih Pinky, Advance, Extreme dan Highway yang berharga dari RM200 hingga RM400 setiap satu.
Menurut beliau, kesemua pakej suntikan kecantikan itu adalah campuran beberapa bahan seperti kolagen, glutathione, vitamin C, cell stem dan L-Carnitine yang dibancuh sendiri gadis tersebut mengikut resepinya sendiri yang dipelajari di internet.

“Kesemua bahan tersebut mempunyai fungsi memutih, mencerahkan dan menganjalkan kulit serta antipenuaan dan mempunyai kesan sampingan yang boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang jika diambil secara berlebihan dan berterusan.

“Rawatan suntikan kecantikan menggunakan produk tidak berdaftar menerusi individu tidak bertauliah akan meningkatkan risiko bengkak dan jangkitan kuman selain boleh menyebabkan kematian,” katanya.

Mohamad berkata, siasatan awal juga mendapati suspek mengaku membeli kesemua bahan terbabit secara dalam talian dari luar negara dan kes disiasat mengikut Akta Jualan Dadah 1952 yang memperuntukkan denda maksimum RM25,000 atau penjara sehingga tiga tahun jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment